Wednesday, September 28, 2016

Tanggung Dosa Sendiri


Setiap manusia yang telah akil baligh terpaksa menanggung dosa sendiri. Jangan mudah menyalahkan ibu bapa atas alasan mereka tidak memberikannya didikan agama. Kalau tahu diri jahil, dia wajib menuntut ilmu.

Allah sudah berfirman dalam Surah Al-Israa ayat 15 yang bermaksud: "Sesungguhnya faedah petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja)."


Begitu juga dalam surah Ali Imran ayat 135, Allah berfirman bermaksud: "Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)."

No comments:

Post a Comment