Thursday, September 29, 2016

Di Mana Neraka


Seorang Yahudi datang kepada Umar r.a. dan bertanya, "Adakah tuan melihat ayat Allah dalam Al-Quran?..."Dan bersegera kepada keampunan dari Tuhan kamu dan Syurga yang luasnya seluas langit dan bumi. Ia disediakan untuk muttaqeen (orang-orang yang bertaqwa).'(Aali Imran :133). Dalam keadaan itu, di mana pula letaknya neraka, iaitu Jahannam?"

Umar r.a. kemudiannya mengajukan soalan Yahudi itu kepada sahabat-sahabat yang hadir, tetapi tidak seorang pun dapat menjawab.

Umar RA kemudian berkata kepadanya, "Adakah anda perasan siang apabila ia datang, tidakkah memenuhi langit dan bumi?"

Beliau kemudian berkata, "Ya, memang.Sekarang saya ingin bertanya kepada kamu, di mana perginya malam (ketika siang)?"

Jawab si Yahudi, "Ke mana saja Allah Ta'ala inginkan."

Umar r.a. kemudian berujar dengan cara yang sama, "Neraka juga ada di mana saja yang Dia mahukan."

Orang Yahudi kemudian bersumpah dan berkata kepada Umar, "Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya ia telah diturunkan dalam kitab Allah (Taurat) seperti (kata-katamu) itu."

(Diriwayatkan Tariq ibn Shihaab RA)

[Halim Bede]


Bila kita ingatkan mati.
Tiada lagi nak DENGKI-DENGKI.
Bila kita ingatkan mati.
Kita tak PENTING diri sendiri.
Bila kita ingatkan mati.
Kita boleh buangkan BENCI.
Bila kita ingatkan mati.
Semua orang kita AMPUNI.
Bila kita ingatkan mati.
Kita selalu INSAFI diri.
Bila kita ingatkan mati.
Kita BERUSAHA kuat lagi.
Bila kita ingatkan mati.
Kita saling MENASIHATI.
Bila kita ingatkan mati.
Kita telah MENGHIDUPKAN hati.
Bila kita ingatkan mati.
Tidak ada KESEDIHAN lagi.
Bila kita ingatkan mati.
Kita seronok hendak BERBAKTI.
Bila kita ingatkan mati.
Hidup menjadi lebih BERERTI
Bila kita ingatkan mati.
Kita ingat ALLAH kepada Nya kita KEMBALI....

[Bahagian Dakwah JAKIM]


Dikisahkan oleh seorang ahli fiqih, Abdul Hakam bin Barkhan bahawa ada beberapa orang yang sedang meguburkan mayat di kampung mereka. Setelah selesai penguburan, mereka pun duduk beristirehat.

Tiba tiba, datang seekor haiwan ternak mendekati tidak jauh dari kuburan tersebut. Seakan-akan ia sedang mendengar sesuatu dan langsung berlari. Kemudian ia mendekati lagi ke kuburan itu dan berlari lagi. Hal ini dilakukan beberapa kali.

Nabi Saw bersabda:"Seksaan dari ahli kubur dapat di dengarkan oleh haiwan. Apa yang di dengarkan ini berasal dari suara ahli kubur yang diseksa.

Dahulu ada seorang wanita Yahudi masuk ke tempat Aisyah r.a. bertanyakan tentang seksa kubur. Lalu masuklah Nabi s.a.w. dan beliau pun berkata:

'Demi yang diriku ada di tangan-Nya. Memang mereka sedang diseksa di dalam kubur sehingga haiwan pun mendengar suara mereka.'

Sesungguhnya jika mayat sudah di letakkan di dalam tanah kuburannya, maka dia mendengar suara tapak kaki orang orang yang sedang meninggalkannya.

Jika dia seorang mukmin sejati, maka solat ada di bahagian kepalanya, puasa ada di bahagian kanannya, zakat ada di bahagian kirinya sedangkan berbagai kebaikan saperti sedekah, silaturrahmim, dan amal kebajikan ada di bahagian bawahnya.

Sangat mengerikan apabila haiwan pun berlari ketakutan mendengar seksaan tersebut. Lalu bagaimana pula mayat yang sedang menghadapi seksaan tersebut?

Berdoalah supaya kita menjadi orang yang terlepas dari seksa kubur seperti para mujahid yang gugur di jalan Allah.

No comments:

Post a Comment