Wednesday, September 7, 2016

Rezeki Lapang Kerana Bantu Adik Beradik


Sebenarnya bila adik beradik bergaduh, akan hilang rahmat Allah dalam keluarga. Sebab itu penting menjaga hubungan dengan adik beradik.. Kalau kita tengok ada yang adik beradik susah, dan Allah beri kita rezeki lebih, bantulah adik beradik kita.Sebaik-baik sedekah adalah kepada ahli keluarga yang terdekat. Itu yang nabi s.a.w anjurkan.

Ada seorang jutawan di Bangi bernama Haris yang berumur 40 lebih.Dia guna kekayaannya untuk membantu orang. Dia sering menasihatkan supaya jangan berkira dengan adik beradik. Bantulah mana yang memerlukan. Allah akan beri rezeki yang melimpah ruah. Salah satu punca hidup kita sempit ialah sebab kita putuskan hubungan silaturrahim dengan ahli keluarga.

Sedih bila melihat ada adik beradik yang tdiak bertegur sapa sampai bertahun-tahun.Sebenarnya kalau kita minta maaf kepada adik beradik walaupun kita tidak salah, Allah akan tinggikan darjat kita. Tidak hina orang yang meminta maaf. Bila kita cepat maafkan orang di dunia ini Allah mudah maafkan kita di akhirat nanti.

Ya, Allah, jadikanlah kami adik beradik dapat bersama di syurga nanti. Rapatkanlah kami hubungan kami adik beradik. Rahmatilah kami adik beradik. Ampunilah dosa adik beradik kami.Aamiin

No comments:

Post a Comment