Tuesday, September 13, 2016

Bertimbang Rasa Dengan Mertua


Seorang ibu ingin meminjam wang dari anak lelakinya. Dengan suara rendah disertai rasa malu dia berkata, "Nak,boleh tak ibu meminjam RM300 untuk beli barang dapur?"

Anaknya berkata,"Nanti saya tanya isteri dulu." Seakan berat hendak mengiyakan kerana belum tentu isterinya setuju.

Ketika si anak masuk ke rumah, terlihat olehnya bungkusan pampers anaknya yang sudah hampir habis, lalu terfikir...Pamper sudah mahal sekarang, lebih kurang RM30 sebungkus. Sebulan lebih kurang 2 bungkus pampers, RM60. 12 bulan X 60 = RM720. Sekurangnya 3 tahun anak akan guna pampers = RM2160, banyak juga pakai duit bulanan untuk membesarkan anak.

Kemudian dia mengimbau kembali zaman kecilnya. Ibunya memberikan sepenuh kasih sayang tanpa berkira. Dibesarkan oleh ibu sehingga berjaya mempunyai keluarga yang boleh dikatakan senang. Ibunya tidak pernah meminta balasan. Jika hendak dibalas pun, berapa nilai yang perlu dibayar?

Terus si anak keluar semula dan menatap wajah ibunya yang redup di mamah usia. Ibu telah memberikan kasih sayang, harta dan segala-galanya secara PERCUMA. Segera dia memeluk ibunya, menghulurkan wang RM300 sambil berkata dengan air mata bercucuran, "Maafkan anak ibu yang tak tahu membalas budi ni. Ibu, jangan lagi berkata nak pinjam, ya. Harta saya milik ibu juga, doakan saya supaya selalu berbakti pada ibu."

Ada air jernih di kelopak mata ibu yang berkata, "Nak, ibu selalu berdoa kita semua dikumpulkan di dunia dan di SYURGA nanti dalam kebahagiaan."

---

Bagi para ISTERI ingatlah bahawa rezeki dari suami adalah juga hak mertuamu. Layanlah ibu mertua seperti ibu kandung sendiri.
Bagi SUAMI pula, ingat bahawa ISTERI juga ingin memberi wang kepada ibu bapa mereka sendiri, walaupun tanggungjawab ibu bapa adalah lebih pada anak lelaki.

BERTOLAK ANSUR DAN BERTIMBANG RASA.

No comments:

Post a Comment