Wednesday, September 7, 2016

Henti Tuding Jari Cermin Diri Sendiri


Kita dikejutkan dengan berita kematian pelajar yang jatuh dari tingkat 3 di sekolah. Kemudian kita dikejutkan lagi apabila ada pihak menyalahkan pihak sekolah dan rekabrntuk bangunan sekolah yang menyebabkan tragedi tersebut. Padahal kes itu berlaku kerana kes buli. Puncanya jelas, ada budak yang buang beg ke sisi tingkap bilik darjah itu.

Orang sekarang selalu menuding jari setiap kali berlaku sesuatu perkara yang buruk. Anak-anak tidak dididik dengan baik. Disebabkan sikap kurang ajar dan kerap membuat honar di sekolah, guru merotan sebagai cara untuk mendisiplin tetapi ibu bapa pula yang melenting tanpa cuba menyelidiki diri sendiri di mana silapnya.

Anak-anak jadi kacang hantu sebab ibu bapa yang derhaka, hanya pandai buat anak tetapi tidak mendalami cara mendidik anak. Alasannya, tidak ada masa, sibuk buat duit, kononnya demi kesenangan anak-anak dan keluarga. Anak-anak dibiarkan terabai. Pandai-pandailah jaga diri sendiri. Bagi ibu bapa, fokus utama ialah KERJAYA, PERNIAGAAN dan DUIT. Kebajikan anak-anak dikorbankan.

Anak-anak itu tidak tahu hala tuju hidup mereka, tidak faham untuk apa ibu bapa menaburkan wang ringgit ke atas mereka. Akibat pergaulan dan persekitaran, mereka dibutakan oleh gajet dan hiburan melampau. Tanpa pengawasan ibu bapa, anak-anak sekolah rendah, apa lagi sekolah menengah sudah giat dengan perlakuan seks yang ditiru dari laman pornografi di Internet.

Mereka memerlukan perhatian. Masalah anak-anak berpunca dari rumah. Kalau ibu bapa tidak reti mendisiplinkan anak-anak, jangan salahkan guru bila mengambil alih tugas itu.

Anak-anak yang terdidik jarang mengadu kepada ibu bapa bila dirotan oleh cikgu akibat "ternakal" sedikit. Mereka takut diri dipersalahkan dan mendapat hukuman tambahan dari ibu bapa di rumah

Yang menyulitkan pihak sekolah ialah anak-anak dari golongan yang bersikap angkuh. Terutama mereka yang ada "kabel" dengan penjawat awam dan jabatan kerajaan.

Adalah diharapkan pihak kerajaan dan juga swasta dapat bertindak segera memperbaiki sistem kerja supaya ibu bapa mempunyai masa berkualiti dengan anak-anak yang bakal menjadi modal insan untuk pembangunan negara masa hadapan.

No comments:

Post a Comment