Sunday, September 18, 2016

Ahli Syurga Syria

Satu perkongsian untuk kita yang digelar HAMBA ALLAH


Ramai kawan bertanya, "Bagaimana keadaan di Syria?"

Aku lebih suka menjawab "Boleh jumpa ramai ahli syurga"

Inilah Syria. Aleppo to be precise. Setelah menjejakkan kaki di sana. Bersama mereka suka dan duka. Aku boleh simpulkan kehidupan dalam kancah perang tiada apa yang indah. Tiada fasiliti elektrik, makanan tercatu, hidup sentiasa dalam bahaya. Senjata asyik bergempita. Sniper di mana-mana mencari peluang mencabut nyawa.

Tetapi bagi ahli-ahli syurga ini, apa pun yang berlaku tetap indah buat mereka.

Biar aku cerita sedikit apa yang menarik tentang mereka.

Kebanyakan usia mereka adalah masih remaja atau di awal belia. Lebih kurang 17-25 tahun. Tetapi kematangan melebihi usia mereka. Mereka mengikhlaskan diri untuk menjadi sukarelawan di bandar kelahiran mereka ini. "Sukarelawan" di sini bukan seperti sukarelawan di negara-negara yang tidak bergolak. Perjuangan seharian mereka adalah antara hidup dan mati. Merekalah yang berusaha mengembalikan fasiliti asas di Aleppo kepada rakyatnya untuk terus hidup. Merekalah hero sebenar.

Seperti kata salah seorang dari mereka,

"Biar kami bukan di barisan hadapan seperti mujahideen untuk bertempur, kami tetap mencari Syahid dengan cara yang lain. Memberi makan, bantuan keperluan hidup kepada yang memerlukan juga satu jihad."

Namun begitu. Kebanyakan pemuda di sana bekerja seperti biasa pada siang hari. Tetapi pada sebelah malam, mereka bertukar posisi menjadi mujahideen di medan peperangan.

Saya pernah bertanya kepada salah seorang volunteer, yang mana dia sendiri pernah beberapa kali turun ke kawasan panas (pertembungan antara askar regim dan FSA) hanya untuk mengambil buku-buku teks pelajaran bagi diserahkan kepada kanak-kanak yang bersekolah. "Apakah motivasi dan dorongan untuk sanggup berkorban seperti itu?"

Dia hanya menjawab, "I don't want any rewards or recognition. I just want to see them (the kids) smile. They are the future of my homeland. You know, since the first day I did this, everyday is special to me, Allah show me something wonderful everyday even in the hard day. See, now I meet you. Now I know that our brothers and sisters in Malaysia support us. Thats make all the efforts worth it".

Sungguh bila berada dalam situasi sedemikian, dikelilingi mereka yang teguh berpegang pada Syahadah dan Tawhid, mati adalah perkara kecil. Kesemua mereka mengejar Syahid. Kesemua mereka berjanji untuk bertemu di syurga. Walau dengan apa cara sekali pun. Demi agama. Demi Ummah.

Demi Syria.

Syahid Öblind Rosley
310513
Aleppo, Syria

Gambar : bersama sukarelawan Majlis Tempatan Halab (Aleppo Council) ketika melakukan survey dan pengagihan kupon barangan bantuan kepada penduduk.

No comments:

Post a Comment