Monday, September 12, 2016

Bergolek Ke Masjid Demi Solat Jemaah


Encik Malek Raduan singgah di Masjid Sultan Ismail Petra, Tanah Merah, Kelantan untuk solat asar berjemaah. Seusai ambil wuduk dan berjalan masuk ke ruang solat, beliau terkejut melihat sekujur badan sedang bergolek-golek mencari ruang untuk memenuhi saf solat.

MasyaAllah!!! Seorang insan kelainan upaya yang kudung kaki dan cacat tangan tetapi masih gagah bergolek menghadirkan diri ke masjid untuk solat Asar berjemaah berbanding manusia normal yang meninggalkan solat! Apa alasan kita di hadapan Allah nanti jika insan kelainan upaya seperti itu mampu menunaikan perintah Allah?

Jika selama ini kita melalaikan perintah Allah, segeralah bertaubat dan kembali kepada fitrah yang ditetapkan-Nya ke atas kita.


Cuba hayati ungkapan Syeikh TantawiI:

"Tidak perlulah kamu kelihatan cantik utk menarik perhatian manusia.Tidak perlulah kamu menjadi pelawak untuk mendapatkan kasih manusia.

Cinta manusia sangat tidak adil. Apabila kamu telah melakukan 99 kebaikan dan 1 kesalahan,manusia hanya akan nampak 1 kesalahan itu dan lupa semua 99 kebaikan kita. tap

Berbeza dengan cinta Allah, 99 kali kita buat dosa kepada-Nya dan sekali kita bertaubat, Allah akan melihat taubat yang 1 itu dan
melupakan segala 99 dosa terbabit.

Carilah cinta Ilahi. Di situ ada cinta hakiki."

No comments:

Post a Comment