Tuesday, January 13, 2015

Sunnah Melewatkan Ibadah

Sudah menjadi kebiasaan setiap perbuatan sunnah perlu disegerakan untuk merebut kebaikannya. Sikap lambat dan lewat itu lambang kemalasan dan negatif. Namun, dalam sesetengah keadaan, ada keutamaan yang perlu dilewatkan. Ini yang akan dinilai sebagai sunnah dan berpahala. Antaranya:
SAHUR: ---Nabi s.a.w. bersabda "Sentiasalah umatku berada dalam kebaikan selama mana mereka melewatkan sahur dan menyegerakan berbuka puasa." (HR Ahmadi).
TAHAJUD:---"Allah turun ke langit dunia pada setiap malam ketika mana berbaki sepertiga malam yang terakhir lalu berFirman: 'Sesiapa yng berdoa kepada-Ku, nescaya Aku akan memakbulkan untuknya, sesiapa yang meminta kepada-Ku nescaya Aku akan memberikannya dan sesiapa yang memohon tubat kepada-Ku nescaya Aku akan ampunkan dosanya.'" (HR Abu Daud dan al Tirmizi).
SOLAT ISYAK:--- Anas berkata, "Nabi s.a.w.,"Melewatkan solat Isyak hingga ke tengah malam." (HR al Bukhari).Mengikut sebahagian mazhab, sunat melewatkan solat Isyak jika ada keperluan, misalnya kuliah maghrib dan mengulang kaji pelajaran.
KETIKA MAJLIS:--- Sunat kita mendahulukan orang lain dalam hal urusan dunia. Misalnya ketika majlis, dahulukan orang lain untuk makan sebelum kita makan. [GEN Q #41]

No comments:

Post a Comment