Friday, January 30, 2015

Relaksasi Dengan Aroma

Terapi aroma adalah satu perubatan alternatif menggunakan haruman yang diambil saripatinya daripada tumbuhan, kayu, damar dan haiwan (seperti kasturi daripada rusa jantan) untuk mempengaruhi emosi dan kesihatan manusia.Bau-bauan itu dipakai pada tubuh, pakaian, tempat (rumah, pejabat, kenderaan dll), juga diletakkan dalam minyak urutan atau dibakar untuk keharuman dan kesegaran tubuh. Ia juga digunakan dalam kosmetik.
UNTUK RELAKSASI SENAMAN PAGI, cari tempat terbuka seperti halaman rumah, tempat rekreasi, taman-taman yang dipenuhi bunga yang harum atau tempat yang mempunyai ciri mesra alam. 1) Berdiri sambil hadapkan wajah ke arah bunga-bunga yang harum agar dapat menyedut haruman kesegarannya. 2) Regangkan kedua kaki dengan jarak lebih kurang dua kaki. 3) Rendahkan badan dengan membengkokkan sedikit lutut. 4) Luruskan tangan ke hadapan dengan membuka kedua belah tapak tangan. 5) Mulakan dengan Basmallah, berniat ingin menyedut segala kebaikan dan penawar dari bunga-bunga dan tumbuhan yang ada. Sedut nafas perlahan-lahan melalui rongga hidung dan memenuhi dada serta perut sambil menarik kedua belah tangan ke belakang seolah-olah menarik sesuatu.6) Tahan nafas sebentar untuk asimilasikan tenaga dari aroma tersebut sambil membisikkan dalam hati, "Ya Allah! Ya Rahmn! Ya Rahim! Ya Shafi! Ya Kafi! Ya Haiyyu! Ya Qaiyum!" 7) Lepaskan nafas perlahan melalui rongga mulut sambil membayangkan keluar semua penyakit, stres dan segala tenaga negatif.Ulang lagi langkah-langkah ini sekurang-kurangnya lima kali. In sya Allah, kita pasti segar, sihat dan bersemangat.
Untuk RELAKSASI DI TEMPAT KERJA, ambil minyak wangi yang diminati, letakkan sedikit pada bahagian tengah dahi (kedudukan bersetentangan dengan kelenjar pineal), pada kedua bahagian cuping telinga dan pada urat nadi di pergelangan dua belah tangan. Duduk dengan santai dan tenang sama ada di atas kerusi, kusyen atau duduk iftirasy di lantai sambil membuka kedua-dua belah telapak tangan. Lakukan langkah dari 1)hingga 7). Ulang sebanyak lima kali.
Rasulullah s.a.w. sangat sukakan wangian. Oleh itu limpahkan aroma wangian di tempat kerja, rumah, bilik tidur, kenderaan dan paling utama diri kita. Ingatlah, wangian bersifat sementara dan akan hilang apabila mandi. Namun, WANGIAN DI MULUT DAN DI HATI HENDAKLAH KITA KEKALKAN, supaya ia berbekas di hati, tenang di fikiran dan disenangi insan! [ Q&A #7]

No comments:

Post a Comment