Tuesday, January 20, 2015

Ceramah Da'i Farhan

3 Panggilan yang perlu disambut sepanjang hidup ialah panggilan AZAN, panggilan HAJI dan panggilan AJAL. Pandai macam mana pun kita dalam ilmu matematik, kita masih tidak dapat mengira jumlah DOSA dan PAHALA.Salah satu cara hendak khusyukkan hati dalam Islam ialah bila dengar AZAN, bisikkan dalam hati "ALLAH SEDANG MEMANGGIL AKU".
Salah satu cara hendak KHUSYUK dalam solat, haruslah khusyuk dahulu WUDUKNYA.Bila dilahirkan, kita diazankan tanpa solat. Bila dimatikan, kita disolatkan tanpa azan.Bila hidup tidak datang ke MASJID. Bila sudah mati baru hendak datang. Datang pun duduk depan Imam. Kalimah masjid disebut sebanyak 27 kali di dalam Al Quran, 15 daripadanya dikhususkan dengan menyebut nama masjidnya (masjidil haram). Rukun wuduk pula ada 6 ---- 2 kering dan 4 basah. Yang kering adalah NIAT dan TERTIB. Yang basah pula adalah muka, tangan, rambut dan kaki. Bila kita hendak buat panggilan telefon, tertinggal 1 digit, agak susah untuk kita membuat panggilan.
Begitu juga dengan SOLAT, bila kita tertinggal 1 FARDU, akan terputus panggilan kita dengan Allah S.W.T. Solat itu macam kita online di Facebook. Kita boleh luahkan rasa sedih dan DOA. Kalau hendak tahu keputusan perlawanan bolasepak, kita mestilah tengok minit ke 90, bukan minit pertama. Begitu juga dengan kehidupan seseorang.Kita haruslah tengok minit-minit TERAKHIR, bukan tengok minit-minit permulaan dan pertengahan.Waallahualam. Semoga bermanfaat. In sya Allah.

No comments:

Post a Comment