Wednesday, January 21, 2015

Mati Itu Datang Tiba-tiba

ORANG YANG LUPA MATI - bencikan kematian, cuba melupakannya agar dapat terus bergembira. Soal dosa pahala merimaskannya. "Kalau ingat mati saja macam mana nak maju?" Itulah alasannya. Dia ingat mati bila ditimpa sakit tenat atau kemalangan. Itupun bukan dia bimbangkan nasib dirinya tetapi risaukan nasib keluarga yang dunia yang ditinggalkan.
ORANG YANG TAKUT MATI - fikirannya tidak tenteram, badannya lemah. Mengapa perlu mati? Alangkah baiknya kalau mati itu "mati"! Dia jadi murung dan tiada semangat untuk hidup dan bekerja. Sesungguhnya orang sakit yang takut mati akan MATI SEBELUM MATI. Bila diramalkan bahawa usianya tidak lama, dia tiada semangat untuk melakukan kebaikan bagi mengisi sisa-sisa hidupnya. Sebenarnya orang yang sedang sihat pun takut mati. Memang Si Pengecut mati beberapa kali sebelum mati.
ORANG YANG INGAT MATI - mempunyai akal berhikmah yang mengganggap kematian sebagai sesuatu yang aktif lagi produktif. Fokus hidupnya ialah memperbanyakkan bekalan amalan kerana mereka tahu itu akan menjadi seumpama RINGGIT yang menjanjikan kebahagiaan di alam abadi. Dia juga memohon rahmat Allah kerana tanpa itu, mungkin amalannya menjadi sia-sia. Nah, yang mana satu kita - INGAT mati, LUPA mati, atau TAKUT mati? (Adaptasi Solusi#72)

No comments:

Post a Comment