Thursday, January 22, 2015

Anggap Ini Hari Terakhir

Apabila bangun dari tidur, katakan pada diri, "Wahai diri, hari ini mungkin hari terakhir aku hidup di dunia. Oleh itu aku tidak akan menangguhkan ucapan kasih sayangku kepada semua yang rapat denganku. Aku tidak akan menangguhkan amal kebaikan yang telah lama aku berazam untuk melakukannya. Aku tidak akan menunggu lagi untuk meminta maaf dan memberi maaf kepada semua yang aku bersalah dengannya atau dia yang bersalah denganku. "
Betapa leganya jika meninggalkan dunia yang fana ini tanpa beban kerja yang belum dilangsaikan. Ketika itu tentu orang yang kita tinggalkan akan merelakan pemergian kita tanpa rasa terkilan di hati, walaupun mereka sedih dengan kehilangan kita. Mati adalah janakuasa yang menggerakkan amal bakti untuk bekalan hidup sesudah mati. Hati yang ingat mati adalah hati yang hidup, yang menggerakkan seluruh anggota supaya melakukan ketaatan dengan segera. Ia umpama "dateline" yang menjadi peringatan untuk menyiapkan tugasan. Rasulullah s.a.w. sering mengingatkan: "Solatlah seperti mana solat itu yang terakhir."
Jika tahu solat itu yang terakhir, tentu kita akan bersegera, bersungguh-sungguh melakukannya. Dalam hal ini mungkin pesalah yang dihukum gantung sampai mati sahaja yang boleh menjelaskan bagaimana perasaannya ketika mengerjakan solat terakhir! Tentu kita menyesal yang amat sangat sekiranya kita tinggalkan ahli keluarga dalam keadaan muka kita yang masam dengan kemarahan, padahal itulah pertemuan terakhir kita dengan mereka.Jangan lalai, maut akan datang menjemput kita tanpa mengira masa dan usia,sama ada tua ataupun muda. Tahukah kalian, mereka yang kini berada di alam Barzakh berasa sangat kesal dengan apa yang mereka lihat, dengar dan alami di sana?
Rasulullah s.a.w. berpesan, "Jika kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu akan sedikit ketawa dan banyak menangis. " Baginda juga berpesan lagi, "Cukuplah bagimu mati itu sebagai penasihat." Oleh itu apa ditunggu lagi? Ucaplah, buatlah dan bertindaklah atas segala kebaikan dan kebajikan yang masih kita tangguhkan. Jangan tinggalkan sebarang "hutang" dengan manusia ketika menghadap Tuhan Yang Maha Esa. [GEN Q #6]

No comments:

Post a Comment