Monday, January 19, 2015

10 Bakal Pemberi Syafaat

Al QURAN – 1. “Bacalah Al Quran. Sesunguhnya pada hari kiamat Al Quran akan menjadi pemberi syafaat kepada teman-temannya.” (HR Muslim). 2. “Sesungguhnya ada satu surah Al Quran ayatnya 30 yang memohon syafaat buat seseorang hinggalah dia diampuni. Itulah surah Tabarakallazi biadilhilmulk – surah Al Mulk.” (HR al-Turmizi). ULAMA – “Tiga golongan yang akan memberi syafaat pada hari kiamat nanti, para nabi, kemudian ulama kemudian syuhada.” (HR Ibnu Majah).
SYAHID – Orang syahid mendapat enam perkara keistimewaan di sisi Allah: Dia diampuni terus sebaik titisan darah pertamanya. Mendapat melihat tempatnya di dalam syurga. Dipelihara daripada terkena azab kubur. Aman daripada terlibat dalam kepanikan terdahsyat (mahsyar). Dipakaikan atas kepalanya mahkota ditatah delima yang lebih bernilai daripada dunia dan seisinya. Diperisterikan dengan 72 bidadari. Diperkenankan syafaatnya untuk 70 orang sanak saudaranya.” (HR al-Tirmizi).
PUASA – Puasa dan Al-Quran akan memohon syafaat untuk hamba pada hari kiamat. Puasa berkata: “Ya Tuhan, aku menghalangnya daripada makanan dan syahwat pada siang hari, maka perkenankan syafaatku untuknya. ----- Al Quran pula berkata: “Aku menghalangnya daripad atidur pada malam hari, maka perkenankan syafaatku untuknya.”
ORANG SOLEH – “Sungguh akan ada yang masuk syurga dengan syafaat seorang sahaja yang bukan nabi pun, ramainya seperti dua perkampungan atau salah satu perkampungan suku Rabi’ah dan Mudhar.” (HR Ahmad). KAUM MUSLIMIN – “Tidak ada satu jenazah yang disolatkan oleh kaum Muslimin seramai 100 orang yang semuanya memohon syafaat untuknya melainkan diperkenankan syafaat mereka untuknya.” (HR Muslim) JIRAN – “Tiada seorang pun Muslim yang meninggal dunia lalu empat orang ahli keluarga jiran-jirannya yang terdekat mengakui kebaikannya melainkan Allah akan menyeru: “Aku terima kebaikannya yang kamu ketahui dan aku ampunkan keburukannya yang kamu tidak tahu.” (HR Muslim)
ANAK-ANAK – 1. Janin keguguran ----“Demi yang nyawaku di tangan-Nya, sesungguhnya janin akan mengheret ibunya dengan tali pusat memasuki syurga sekiranya si ibu terhalang.” (HR Ibn Majah) 2. Anak yang mati kecil ---Dahulu ada seorang sahabat yang sering menemui Nabi saw sambil membawa anak lelakinya. Tidak lama kemudian Nabi saw menyedariu ketiadaan budak itu. Baginda bertanya, “Apa cerita anak dia?” “Wahai Rasulullah, anaknya telah meninggal dunia.” Lantas Baginda bersabda kepada si ayah, “Adakah kamu suka nanti, tiada mana-mana pintu syurga yang kamu akan masuk melainkan kamu mendapatinya sedang menunggu kamu?” Seorang sahabat lain bertanya, “Adakah hal itu khusus untuknya saja, atau untuk kami jua?” “Bahkan untuk kamu semua!”
AMALAN MENOLONG ORANG – Dalam riwayat lain, pada hari kiamat kelak akan diaturkan ahli syurga dalam saf-saf. Lalu seorang ahli neraka terserempak dengan salah seorang ahli syurga tersebut. Ahli neraka itu pun berkata, “Wahai saudara, tidakkah aku ingat suatu hari kamu meminta air lalu aku memberikan miuman kepadamu?” Maka ahlisyurga itu pun memohon syafaat untuknya. Dalam situasi lain, ahli neraka berkata, “Wahai saudara, tidakkah kamu ingat dulu kamu pernah memohon sesuatu sekian daripadaku lalu aku bawakan untuk kamu?” Maka ahli syurga itu pun memohon syafaat untuknya. (HR Ibn Majah).
MALAIKAT – Rasulullah saw bersabda, “Maka Allah menyelamatkan sesiapa yang dikehendaki dengan rahmat-Nya. Kemudian diizinkan malaikat, para nabi dan syuhada untuk memohon syafaat lalu mereka memohon syafaat dan dikeluarkan (daripada neraka orang yang dimohonkan syafaat untuknya).” (HR Ahmad). (Sumber: Solusi #73)

No comments:

Post a Comment