Sunday, January 25, 2015

Hidup 2 Kali Amal 1 Kali

Dari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan Nabi s.a.w. pernah bersabda, "Setiap manusia yang meninggal dunia pasti menyesal." Para sahabat bertanya, "Menyesal disebabkan apa, wahai Rasulullah?" Baginda menjawab, " Jika dia orang baik, dia menyesal kerana tidak menambahkan kebaikannya. Jika dia orang jahat, dia menyesal kerana tidak berhenti daripada kejahatannya."
Setiap manusia HIDUP 2 KALI AMAL 1 KALI.Hidup PERTAMA DI DUNIA ialah untuk MENYEMAI AMAL SOLEH. Hidup KEDUA DI AKHIRAT pula untuk MENUAI HASILNYA. Ketika itu tidak perlu buat apa-apa lagi, hanya bersenang-lenang di syurga. Manusia hidup selama-lamanya, tidak ada lagi kematian kedua. Sebab itu orang yang mati tanpa beriman dan telah merasa azab neraka merayu-rayu memohon untuk dihidupkan kembali."Dan (sungguh ngeri) sekiranya kamu melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepala di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar (akan segala yang kami ingkari dahulu). Maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik. Sesungguhnya kami sekarang telah yakin." (Surah As Sajadah ayat 12).
Seperkara lagi, kalau sakaratul maut seseorang itu susah, belum tentu hidupnya di akhirat juga susah. Sedangkan Kekasih Allah sendiri pun merasa peritnya sakaratul maut.Saiditina Aisyah r.ha bercerita, "Aku melihat Nabi s.a.w. semasa Baginda hampir wafat, di sisinya ada sebuah bekas berisi air. Baginda memasukkan tangannya ke dalam bekas air itu dan kemudian menyapu mukanya. Lalu Baginda berdoa, " Ya Tuhanku, berilah aku pertolongan terhadap penderitaan maut (yang sedang aku hadapi ini)." (HR Ahmad, al Nasa'i dan Ibn Majah).
Setiap yang bernyawa akan merasai mati. Yang menjamin kehidupan kedua yang lebih baik ialah amal soleh yang IKHLAS dan rahmat-Nya. Di situlah sumber ganjaran yang abadi. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment