Monday, January 19, 2015

Maksiat Penyebab Bala

Bala terjadi disebabkan kemurkaan ALLAH iaitu apabila manusia melakukan maksiat. Maka dengan sebab itu akan turun bala daripada-Nya. Dari Ali bin Abi Thalib berkata, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, “Bilamana umatku telah mengerjakan 15 perkara, maka bala pasti akan turun menimpa mereka.” Sahabat bertanya, “Apakah 15 perkara itu, ya Rasulullah?” Rasulullah bersabda, “Bala akan datang bila -----
1. Harta Negara hanya beredar (dipegang) di kalangan orang-orang tertentu. 2. Apabila amanah telah dijadikan sumber keuntungan.3.Apabila zakat dijadikan hutang.4. Suami menurut telunjuk isteri.5. Anak derhaka terhadap ibunya. 6. Sedangkan dia berbuat baik kepada rakannya. 7. Anak menjauhkan diri dari ayahnya.8. Suara-suara ditinggikan di dalam masjid. 9. Pemimpin suatu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.Ramai pemimpin yang dipilih dari golongannya sendiri atas alasan menurut golongan mereka sendiri. 10. Seseorang itu dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
11. Minuman keras diminum di segenap tempat. 12. Sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki). 13. Para artis disanjung-sanjung. 14. Muzik banyak dimainkan. 15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat). Maka ketika itu hendaklah mereka menantikan angin merah atau gempa bumi ataupun mereka akan diubah menjadi makhluk lain (HR al Tirmizi)
Dalam al-Quran, ada kisah masyhur yang ALLAH ulang beberapa kali iaitu kisah kaum ‘Aad dan kaum Thamud. "Telah timbul berbagai kerosakan dan bala' bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana ALLAH hendak mereka berasa sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang mereka lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)." (Surah Ar-Ruum: 41). Dunia hari ini telah mengalami segala yang disabdakan oleh Rasulullah saw ini, hanya mungkin belum sampai ke tingkatan akhir.Walaupun nama bangsa kita berbeza, tetapi pada hakikatnya manusia tetap sama iaitu bertuhankan ALLAH. Jadi dengan itu, kita tidak terlepas kepada perkara seperti itu.

No comments:

Post a Comment