Friday, January 16, 2015

Anak Suruh Bapa Buta Mengemis

Kisah ini diceritakan oleh Syafiq Yazid J.
Pada 10 Jan 2015, saya menghabiskan masa hujung minggu yang terluang bersama keluarga bersiar-siar diJalan Tuanku Abdul Rahman, KL. Tiba-tiba saya dikejutkan oleh anak lelaki saya. "Papa, look at that? Kenapa kita biarkan uncle tu? Pity him. Kenapa tak ada orang tolong uncle yang pakai jubah putih tu. Uncle tu hungry, Papa."
Saya hampiri lelaki tua itu dan bertanya bermacam-macam soalan.Lelaki tua itu berasal dari Johor Bharu dan menetap di Sentul. "Anak Pakcik yang hantar ke sini setiap hari untuk cari duit." YA ALLAH. Cari duit. Pakcik ini BUTA. Saya perhatikan makanan lelaki itu cuma nasi putih tanpa lauk. Saya menawarkan diri untuk membelikan hidangan lain tapi dia menolak kerana dia tidak mampu membayar. Saya kata saya ikhlas dan dia tidak perlu bayar apa-apa.
Saya belikan sebungkus nasi ayam dan suapkan ke mulutnya. "Anak, terima kasih. Pakcik tak mampu nak balas. Anak-anak Pakcik tak pernah suapkan makanan pada Pakcik. Sedih." Saya tidak mampu menahan air mata yang mengalir. Lelaki tua terus memeluk saya.

No comments:

Post a Comment