Tuesday, June 24, 2014

Rumahtangga Dakwah

Rasulullah SAW bersabda, “Perumpamaan rumah yang di dalamnya disebutkan nama Allah dan rumah yang di dalamnya tidak disebutkan nama Allah seperti ORANG HIDUP DAN ORANG MATI.”
Sebuah rumah yang sederhana di segi saiz, pembuatan dan perhiasan, didiami oleh keluarga yang taat kepada Allah, lebih ‘menyejukkan’. Baginda SAW menganggap rumah seperti ini sebagai rumah yang hidup dan bersemarak.
Rumah besar lagi mewah di mana penghuninya lalai dari perintah Allah dan tiada suara berzikir keadaannya sama dengan rumah orang mati atau kuburan, gelap, suram, gersang, dan jauh dari rahmat dan keberkatan.
Penghuni di rumahtangga dakwah terasa lapang kerana zikrullah, hati yang keruh menjadi jernih, akal yang gelap gelita menjadi terang benderang, pintu keinginan berbuat maksiat menjadi tertutup. Zikir dan selawat mudah dilakukan pada bila-bila masa....ketika mengemas rumah, berkebun, menidurkan anak dalam buaian dan sebagainya. Masa ini juga boleh diguna untuk mengulang hafalan Al-Quran, atau mendengarkan bacaan Al-Quran dilantunkan.Hanya orang yang hatinya lalai dan disibukkan oleh hawa nafsu, tidak mampu berzikir.
Allah SWT. berfirman, “Hai orang-orang yang beriman, JANGANLAH HARTA-HARTA KAMU, DAN ANAK-ANAK KAMU, MELALAIKAN KAMU DARI MENGINGAT ALLAH... Barangsiapa yang berbuat demikian, maka mereka itulah orang-orang yang RUGI.” (Surah al-Munafiqun ayat 9).

No comments:

Post a Comment