Friday, February 28, 2014

Azan Seruan Ilahi - Solat Sembah Ilahi

serenemaklong.blogspot.com
Apabila muadzin mengatakan, “Allahu Akbar Allahu Akbar”, maka salah seorang dari kalian mengatakan, “Allahu Akbar Allahu Akbar.” Kemudian muadzin mengatakan, “Asyhadu An Laa Ilaaha Illallah”, maka dikatakan, “Asyhadu An Laa Ilaaha Illallah.” Muadzin mengatakan setelah itu, “Asyhadu Anna Muhammadan Rasulullah”, maka dijawab, “Asyhadu Anna Muhammadan Rasulullah.” Saat muadzin mengatakan, “Hayya ‘Alash Shalah”, maka dikatakan, “La Haula wala Quwwata illa billah.” Saat muadzin mengatakan, “Hayya ‘Alal Falah”, maka dikatakan, “La Haula wala Quwwata illa billah.” Kemudian muadzin berkata, “Allahu Akbar Allahu Akbar”, maka si pendengar pun mengatakan, “Allahu Akbar Allahu Akbar.” Di akhirnya muadzin berkata, “La Ilaaha illallah”, ia pun mengatakan, “La Ilaaha illallah” Bila yang menjawab azan ini mengatakannya dengan keyakinan hatinya nescaya dia pasti masuk syurga.” (HR. Muslim no. 848)
Rasulullah pernah mendengar seseorang yang azan mengatakan, “Allahu Akbar, Allahu Akbar.” Rasulullah menjawab, “Dia di atas fitrah.” Kemudian muadzin itu berkata, “Asyhadu An Laa Ilaaha Illallah. Asyhadu An Laa Ilaaha Illallah.” Rasulullah berkata, “Engkau keluar dari neraka.” (HR. Muslim no. 845)
“Apabila kalian mendengar azan maka ucapkanlah sebagaimana yang diucapkan muadzin, kemudian berselawatlah untukku, kerana barang siapa yang berselawat untukku nescaya Allah akan berselawat untuknya sepuluh kali. Kemudian dia meminta kepada Allah al-wasilah atasku, kerana al-wasilah ini merupakan sebuah tempat atau kedudukan di syurga, di mana tempat itu tidak mudah dimiliki kecuali untuk seseorang dari hamba Allah dan aku berharap, akulah orangnya. Siapa yang memintakan al-wasilah untukku maka dia pasti beroleh syafaat.” (HR. Muslim no. 847).
Siapa yang ketika mendengar azan mengucapkan doa, “Ya Allah! Wahai Rabbnya seruan yang sempurna ini dan solat yang akan ditegakkan ini, berikanlah kepada Muhammad al-wasilah dan keutamaan, dan bangkitkanlah baginda di tempat yang dipuji (maqam mahmud) yang telah Engkau janjikan kepadanya”, nescaya dia pasti akan beroleh syafaatku pada hari kiamat. (HR. Al-Bukhari no. 614, 471) Aamiin.
✔ Ruginya orang handsome tak solat, Nabi Yusof yang handsome pun solat. ✔ Ruginya orang cantik tak solat, Saidatina Aisyah yang cantik pun solat. ✔ Ruginya orang kaya tak solat, Nabi Sulaiman yang kaya pun solat. ✔ Ruginya orang miskin tak solat, Nabi Muhammad yang miskin pun solat. ✔ Ruginya budak-budak tak solat, Hasan dan Husin budak pun solat. [Solatlah anda sebelum anda disolatkan]

No comments:

Post a Comment