Monday, July 9, 2012

Jangan Marah!


serenemaklong.blogspot.com



DARIPADA Abu Hurairah r.a. Nabi saw bersabda – “Bukanlah orang gagah itu, orang yang kuat bertinju. Akan tetapi orang yang gagah ialah orang yang dapat mengawal diri ketika marah “- Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Daripada Abdullah bin Umar r.a. Nabi saw bersabda – “Tiada hamba yang meneguk air lalu mendapat ganjaran yang lebih besar di sisi Allah daripada hamba yang meneguk air menahan kemarahan kerana Allah” – Hadis Riwayat Ibnu Majah.

Seseorang pernah berkata kepada Abu Bakar r.a.”Demi Allah, akan aku cerca kamu dengan cercaan yang akan membawa kamu sampai ke dalam kuburmu!” Abu Bakar menjawab: “Tidak, sebenarnya cercaan kamu itu yang akan masuk bersama kamu ke dalam kuburmu!”  

Firman Allah SAW:
…dan apabila mereka melewati orang-orang yang mengerjakan perbuatan batil atau sia-sia, mereka berpaling darinya dengan tetap menjaga kehormatan diri – al Furqan ayat 72. 

…jika orang-orang yang jahil mencemuh mereka, mereka membalasnya dengan ucapan yang baik – al Furqan ayat 63. 

Kata Confusious, “ Orang yang marah akan memenuhi dirinya dengan racun. “  

Sesungguhnya syaitan itu mengalahkan hamba Allah dalam tiga hal:
Ketika marah, ketika nafsu syahwat naik dan ketika lalai.

Kita harus sentiasa mengingatkan diri supaya “Jangan marah, Jangan marah, Jangan marah. “ Sejak dulu saya telah melatih diri supaya tidak terkesan dengan kata-kata cercaan dengan menganggap kata-kata buruk itu datang dari pintu, tingkap, meja, atau apa-apa saja yang tidak bererti. Saya tidak akan menurunkan martabat diri dengan melayan suara-suara dari pintu, tingkap, dan meja. Biarkan sahaja tubuh pencerca itu  dipenuhi racun kemarahannya sendiri.   

No comments:

Post a Comment