Tuesday, July 31, 2012

Berbelas Kasihan


serenemaklong.blogspot.com



DARIPADA Abu Hurairah r.a., Rasulullah saw bersabda, mafhumnya: “Sesungguhnya Allah berfirman pada hari kiamat:

Allah: Wahai manusia, Aku sakit tapi kamu tidak menjenguk-Ku.

Manusia: Bagaimana aku dapat menjenguk-Mu sedangkan Engkau Tuhan semesta alam?

Allah: Tahukah kamu bahawa hamba-Ku, polan bin polan sakit tetapi kamu tidak menjenguknya. Padahal seandainya kamu menjenguknya, nescaya kamu mendapati Aku di sisinya.
Wahai manusia, Aku minta makan kepadamu tapi kamu tidak memberi makan kepada-Ku.  

Manusia: Bagaimana aku boleh memberi makan kepada-Mu sedangkan Engkau Tuhan semesta alam? 

Allah: Tidakkah kamu tahu bahawa hambaku-Ku, polan bin polan meminta makan kepadamu, tapi kamu tidak memberi makan kepadanya. Tahukah kamu sekiranya kamu memberi makan kepadanya, nescaya kamu mendapat pahala di sisi-Ku.
Wahai manusia, Aku meminta minum daripadamu tapi kamu tidak memberi minum kepada-Ku.

Manusia: Bagaimana aku boleh memberi minum kepada-Mu sedangkan Engkau Tuhan semesta alam?

Allah: Tahukah kamu bahawa hamba-Ku, polan bin polan meminta minum daripadamu tetapi kamu tidak memberinya minuman. Padahal seandainya kamu memberi minum kepadanya, nescaya kamu mendapat pahala di sisi-Ku. 

(Hadis Riwayat Muslim) 

(Sumber foto: Facebook)

No comments:

Post a Comment