Thursday, June 14, 2012

Hidup Di Dunia Hanya Fatamorgana


serenemaklong.blogspot.com



KITA hidup di alam maya tiga dimensi. Segala-gala yang hadir di sini, walaupun boleh dilihat, disentuh dan dimiliki, sebenarnya tidak wujud. Ia hanya fatamorgana. Yang benar-benar wujud hanyalah Maha Pencipta.

Ramai di kalangan kita alpa dan leka dengan kemewahan fatamorgana ini. Kita bermegah-megah dengannya sedangkan semua itu milik Pencipta Agung. Kita hanya "meminjamnya" buat sementara waktu.  Segala yang kita pinjam itu, sama ada harta-benda, ahli keluarga hatta roh kita sendiripun akan diambilNya kembali bila tiba tiba tarikh luputnya. Tiada suatu apa pun yang kita “miliki” boleh dibawa bersama ke liang lahad. Fir'aun yang membawa harta-benda ke dalam kuburnya di piramid pun tidak dapat menikmati semua itu. Yang untung ialah penyangak yang menyelongkar dan merompak kuburnya.

Al Khalik melengkapkan kita dengan berbagai kesenangan hidup bagi  memudahkan kita menumpukan perhatian kepada tugas utama iaitu menyembah Dia. Itulah tujuan sebenar kita ini diciptakan.Bukan sekadar untuk dilahirkan, disekolahkan, dikahwinkan, menjadi ibu bapa dan kemudian mati semata-mata.

Sesungguhnya kita ini sedang bermimpi di alam maya. Kita akan terjaga daripada mimpi ini apabila kita menyebut syahadat terakhir, dan orang di sekeliling menyebut "Inna lillahi wa inna ilaihi roji'un". Selepas itu barulah kita betul-betul hidup

Baru tersedar akan segala perkara buruk dan baik yang pernah kita lakukan ketika sedang "bermimpi" di dunia itu. Yang berbuat kebaikan, Alhamdulillah. Yang melakukan kejahatan, menyesal pun tidak berguna.Tidak akan mendapat apa-apa pertolongan lagi.      

Oleh yang demikian, semasa "bermimpi" itu janganlah lupa untuk memohon kepada Allah:

Ya, Tuhan kami, buat diri kami dan setiap insan yang pernah melalui alam ini bersama-sama dengan kami, secara langsung atau tidak langsung, jauh atau dekat, hidup atau mati, lelaki atau perempuan, tua atau muda, kecil atau besar, sihat atau sakit, kawan atau lawan, bersaudara ataupun bukan. 
Ampunilah dosa-dosa kami yang lalu, dosa kami yang sekarang, dosa kami di masa akan datang, dosa yang kami dedahkan,dosa yang kami sembunyikan, dan dosa yang hanya Kau Maha Mengetahui. 
Berikanlah kami Rahmat-Mu, Hidayah-Mu, Bakarakah-Mu dan segala kebaikan dari sisi-Mu.
Telah kami maafkan mereka yang mencaci kami, membenci kami, mengumpat kami.
Telah kami halalkan hutang budi yang kami curahkan kepada insan lain.
Bagi mereka yang pernah membantu kami dengan tenaga, nasihat dan wang, kurniailah mereka dengan segala kebaikan dari sisi-Mu.
Jadikanlah kami ini hamba yang tunduk patuh kepada-Mu, berakhlak mulia, mengamalkan amal makruf nahi mungkar, bersederhana dalam hal kehidupan dan tidak pernah lupa untuk mensyukuri nikmat yang Kau berikan.   
Ya Allah, hanya kepada-Mu kami memohon. Amin.

No comments:

Post a Comment