Monday, June 18, 2012

Gordang Sembilan



KALI pertama saya menyaksikan persembahan Gordang Sembilan ialah pada hari Mesyuarat Agung Persatuan Mandailing Malaysia di Dewan Majlis Perbandaran Nilai, 28 Januari 2012 yang lalu. Bunyinya sungguh hebat bagai genderang perang, sungguh mengujakan.

Menurut pakar muzik etnik dari Universiti Sumatera Utara, Irwansyah Harahap, alat genderang terbesar di dunia adalah gordang sembilan milik masyarakat Mandailing di Sumatera Utara (Sumut) bahagian selatan. Jumlahnya sembilan buah dan gordang terbesar panjangnya kira-kira dua meter. Empat orang diperlukan untuk memainkannya. Gordang Sembilan kerap dimainkan dalam perayaan-perayaan besar. 

Jaffar Lubis dari Desa Manambin, Kecamatan Kotanopan, Kabupaten Mandailing Natal (Madina), Sumut, merupakan seorang pembuat Gordang Sembilan yang terkenal. Anak Mandailing yang lahir pada 26 Januari 1960 ini telah membuat alat muzik tersebut  sejak 20 tahun lalu. Hasil tangannya bukan sahaja ditempah oleh masyarakat Mandailing di Sumatra, malah dari  Malaysia dan Singapura.

Sebuah set gordang sembilan dengan ukuran normal boleh dibuat daripada sebatang  pohon utuh yang panjangnya sekitar 12 meter. Kesemua gordang sembilan mempunyai ciri-ciri yang sama kerana ia diambil dari pokok yang sama. Untuk set terbaik, gordang terbesarnya berukuran panjang 165 sentimeter, diameter atas 43 sentimeter dan diameter bawah 40 sentimeter. Ukuran selanjutnya dari gordang dua sampai sembilan adalah, 160-40-38, 155-30-35, 150-35-32, 140-32-30, 135-30-28, 130-28-25, 125-25-23, dan 110-22-20. Jika saiznya lebih besar daripada itu bunyi gordang tidak merdu lagi.
 
Untuk membuat sebuah perangkat gordang sembilan, Jaffar Lubis memerlukan kira-kira sebulan keluar masuk hutan mencari pohon yang sesuai. Kayu yang terbaik untuk gordang sembilan ialah kayu ingol atau surian yang boleh diperolehi di sekitar Gading Baing, tidak jauh dari Manambin.

Kerja awal yang dilakukannya ialah memotong kayu itu dengan panjang yang tepat, dan dilubangi tengahnya agar ringan. Semua itu dikerjakan oleh Jaffar di tengah-tengah hutan. Jaffar harus berhati-hati supaya tidak tersilap memotong kerana jika itu berlaku, potongan kayu tersebut menjadi sia-sia. Jika kayu pokok lain diguna untuk menggantikannya, ciri-ciri kesamaan gordang sembilan tidak wujud lagi.


Setelah siap dipotong dan dilubangi, kayu-kayu itu diangkut pulang ke rumah. Di sini kulit lembu putih yang kering dinamakan jangat diregangkan di bahagian yang bakal dipukul dengan rotan, sekaligus menjadi alat pengikatnya. Kulit yang baik ialah yang tidak terlalu tebal dan juga tidak terlalu nipis.  

Kemerduan bunyi sebuah gordang terletak pada pemain yang memukul dengan pemukul diperbuat daripada kayu. Pemain pertama yang memainkan gordang 1, 2, dan 3, yang disebut jangat, mempunyai peranan besar dalam permainan keseluruhan. Yang memainkan gordang 4 dan 5 disebut jogo-jogo, pemain gordang 6 dan 7 disebut udong-udong, sedangkan pemain gordang 8 dan 9 disebut tepe-tepe.

Kesembilan gordang tersebut mempunyai nama sendiri yang tidak sama di semua huta/banua di Mandailing. Nama Gordang Sambilan di Tamiang dan Huta Pungkut (Mandailing Julu) daripada yang besar hingga yang kecil adalah (1) Jangat (Siangkaan); (2) Jangat (Silitonga); (3) Jangat (Sianggian); (4) Pangaloi; (5) Pangaloi; (6) Paniga; (7) Paniga; (8) Udong-Kudong; dan (9) Eneng-Eneng.
Gordang Sembilan dilengkapi dengan dua buah ogung (gong) besar. Gong yang paling besar dinamakan ogung boru-boru (gong betina) dan yang lebih kecil dinamakan ogung jantan (gong jantan); satu gong kecil berpencu yang dinamakan doal dan tiga gong lebih kecil  dinamakan salempong atau mongmongan. Gordang Sembilan juga dilengkapi dengan seruling buluh dinamakan Sarune atau Saleot dan sepasang simbal kecil yang dinamakan tali sasayat atau tali sasayak.
Sumber: Abdul Razzaq Lubis
              Rosli Adnan Nasution.

No comments:

Post a Comment