Tuesday, June 19, 2012

Cerita Atap Tiang dan Dinding






AL- KISAH bermula bila Atap merasa ia menanggung beban paling berat. Ia terpaksa berjemur di tengah panas cahaya matahari, peritnya tidak terkira. Demikian juga bila hujan turun. Ia terpaksa berhadapan dengan hujan ribut dan petir.

Perasaan kecewa dan sedih bertambah bila atap melihat tiang yang dirasakan lebih banyak berehat, tidak kena panas atau hujan.

“Selesanya kamu, Tiang. Tidak kena jemur di terik panas matahari, dan tak perlu bersusah payah menahan hujan ribut. Tentu seronok kalau boleh jadi macam kamu.”

Mendengarkan kata-kata Atap, Tiang menjawab, “Huh, kamu tak tahu  setiap saat aku kena pikul beban berat Si Atap, Si Kayu Alang dan kayu-kayu lain tu di atas bahu aku. Sebenarnya kamu tu yang lebih senang, Atap. Tak payah pikul beban berat macam aku,” rungut Tiang.

”Kadang-kadang aku cemburu tengok Dinding. Tak kena panas, tak payah pikul beban berat macam kita,” sambung Tiang lagi.

Sedang mereka berbual, Dinding lalu menyampuk, “Jangan fikir yang panas dan berat saja. Aku lagi susah, kena jaga keliling rumah ni, kena melindungi semua isi rumah. Akulah benteng yang menutup aib dalam rumah. Akulah penyimpan rahsia mereka. Tetapi aku juga kena ketuk bila tuan rumah hendak menampal atau menyangkut apa-apa. Sebenarnya yang senang lenang bukanlah aku, tetapi Si Tangga tu.”

Mendengar kata-kata Dinding itu, Tangga pun mengeluh: “Kamu cuma  tengok hujan panas dan beban aje. Aku rasa akulah yang paling berat tanggungan. Aku ditimpa hujan dan panas, kena pikul beban orang yang memijak aku bila hendak naik dan turun rumah. Lebih malang lagi mereka pijak aku dengan kaki kotor yang mereka bawa. Macam manapun kalau inilah ditakdirkan untuk aku, aku redha. Biarlah aku berkhidmat seberapa mampu  sebelum kita semua rebah menyembah bumi.”

Moral of the story:
Jadilah diri sendiri, pegang amanah yang diberikan kepada kita. Lagipun, bukankah haru biru nanti bila Atap hendak jadi Tiang, Tiang pula hendak jadi Dinding, dan dinding hendak jadi Tangga. Alamatnya, kita tak berumahlah!!

No comments:

Post a Comment