Thursday, May 25, 2017

Peringatan Hari Akhirat



Kehidupan dunia selalu berubah-ubah mengikut ujian yang diberikan-Nya bagi menguji amalan manusia. Hari ini seorang hamba Allah kuat, mungkin esok dia lemah. Hari ini dia kaya, mungkin esok dia miskin. Segala sesuatu di dunia ini berubah dan berganti-ganti.
Dia menjadikan perubahan ini untuk menyatakan bahawa Dia berkuasa di atas segala sesuatu yang semuanya berasal dari-Nya. Kita sebagai hamba tidak memiliki apa-apa. Kekayaan, kesihatan, kepintaran, bahkan tempoh kita berada di dunia pun Allahlah yang tentukan.
Lalu jangan sia-siakan masa itu. Kita harus tunduk kepada-Nya, dan bertasbih kepada-Nya, sebagaimana tunduknya matahari, bulan, lautan, udara, haiwan, tumbuhan dan segala ciptaan-Nya yang lain.
Allah S.W.T. berfirman:
"Katakanlah (wahai Muhammad) Mahukah Kami khabarkan kepadamu tentang orang-orang yang paling rugi amal perbuatannya?
(Iaitu ) ORANG-ORANG YANG TELAH SIA-SIA AMAL PERBUATANNYA DALAM KEHIDUPAN DUNIA INI, SEDANGKAN MEREKA MENYANGKA BAHAWA MEREKA SENTIASA BETUL DAN BAIK PADA APA SAJA YANG MEREKA LAKUKAN.
Mereka itulah orang-orang yang mengingkari akan ayat-ayat Tuhan mereka dan (tidak percaya terhadap) pertemuan dengan-Nya, maka sia-sialah amalan mereka, dan Kami tidak akan memberikan sebarang timbangan dan penilaian bagi (amalan) mereka pada hari Kiamat." (Surah Al Kahfi ayat 103-105).
("Peringatan Hari Akhirat" oleh Syeikh Mutawalli Sya'rawi).

Rasailah kebahagiaan menyambut kedatangan RAMADHAN AL MUBARAK.
#JomSelawatBanyak2

No comments:

Post a Comment