Saturday, May 20, 2017

Istighfar Dalam Semua Suasana


Imam Hasan al-Basri kerap didatangi ramai orang yang mengeluh tentang segala macam perkara - hal kemarau panjang, fakir rezeki, gagal mendapat zuriat dan kegagalan usaha pertanian.

Kepada mereka semua, nasihat yang beliau berikan berulang kali ialah beristighfar dan memohon keampunan atas dosa-dosa. 

Beliau kemudian ditanya, “Kenapa setiap orang yang datang menemuimu dan mengadu hal masing-masing kau nasihatkan supaya beristighfar dan memohon ampun dari dosa-dosa?"

Jawab Imam Hasan al Basri, "Itu bukan datang dari aku sendiri. Sesungguhnya itu adalah perintah dari Allah:
“Maka Aku katakan kepada mereka, ‘Mohonlah ampun kepada Rabb kalian, kerana sesungguhnya Dia adalah Yang Maha Pengampun. Nescaya Dia akan mengirimkan hujan lebat kepada kalian. Dan membanyakkan harta serta anak-anak kalian. Dan mengadakan kebun-kebun untuk kalian, serta mengadakan (pula di dalamnya) untuk kalian sungai-sungai."
[Surah Nuh ayat 10-12].

Nabi s.a.w. juga pernah bersabda:
"Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar dan bertaubat kepada Allah lebih dari 70 kali dalam sehari.” [HR. Bukhari, no. 6307]

Baginda turut berpesan:
"Barangsiapa memperbanyak istighfar, nescaya Allah mengubah setiap kesedihan menjadi kegembiraan; Allah Azza wa Jalla memberikan jalan keluar dari setiap kesempitan (kesulitan), dan Allah anugerahkan rezeki dari jalan yang tiada disangka-sangka." [HR. Ahmad dan al-Hakim]

Rasa benci akan meragut tenaga dan keceriaan dalam hidup. Namun siapalah kita yang dapat menolak setiap kali kebencian datang. Lalu setiap kali rasa benci itu tiba, istighfarlah untuk diri kita dan juga diri dia!

Hadiah terbaik untuk 'musuh' kita ialah istighfar!

No comments:

Post a Comment