Wednesday, May 3, 2017

Kepercayaan Hantu Bukan Asal Dari Islam



Sudah tidak asing lagi di kalangan masyarakat dunia ini yang mempercayai akan kewujudan kepada suatu entiti ghaib yang jahat dikenali sebagai hantu. Akan tetapi masing-masing memiliki versi yang tersendiri dan mereka akan menganggap hantu adalah dari roh yang jahat yang menganggu manusia.

Definisi hantu adalah satu makhluk yang pernah hidup (ada roh) lalu meninggal dalam keadaan tragis atau dia seorang yang jahat, maka rohnya akan membuat kekacauan dan menganggu orang-orang. Kepercayaan kepada hantu tidak sama dengan kepercayaan orang Islam kepada Jin dan juga syaitan. Jin, Syaitan dan Iblis adalah makhluk yang Allah ciptakan sejak dari awal kejadian. Konsepnya tidak sama dengan hantu yang dipercayai oleh sebahagian masyarakat dunia.

Ini kerana di dalam Islam, Allah menerangkan bahawa roh seseorang yang meninggal tidak boleh merayau dan menganggu orang. Firman Allah yang bermaksud:

“Hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka ( orang kafir) dia berkata : " Ya Tuhanku kembalikanlah aku ke dunia, agar aku berbuat amal yang soleh terhadap apa yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak (jawapan Allah), sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya sahaja (janji kosong) . Dan di hadapan mereka ada DINDING (barzakh) sampai hari mereka dibangkitkan” (Al-Mu'minuun : 99-100)

Barzakh ini kata ulama adalah seperti satu tembok yang menghalang orang yang mati kembali ke dunia. Di dalam ayat lain Allah menyebut:

“Allah SWT memegang jiwa (roh) ketika matinya (seseorang) dan memegang jiwa (roh) orang yang belum mati di waktu tidurnya, maka Dia tahanlah jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan..” (Az-Zumar : 42 )

Dilihat pada ayat ini jelas bahawa roh berada di dalam pegangan Allah dan Allah tidak membenarkan sama sekali roh untuk kembali ke dunia, sebagaimana yang dijelaskan dalam ayat sebelum ini. Ini menunjukkan bahawa Islam tidak menerima kepercayaan roh jahat merayau dan menggangu orang di dunia ini.

Akan tetapi perkara ini tidak terlepas dari belenggu kepercayaan di kalangan masyarakat Melayu dan beragama Islam. Sehingga direkodkan terdapat lima puluh lima jenis hantu yang menjadi kepercayaan masyarakat melayu seperti hantu air, hantu pocong, pontianak, toyol, langsuir, hantu raya dan banyak lagi. Selain itu itu, ada diantara mereka juga membuat filem hantu dan menulis novel seram seakan menguatkan lagi ‘keimanan’ terhadap kewujudan hantu. Sedangkan perkara itu bercanggah dengan ajaran Islam. Malah konsep kepercayaan hantu adalah kepercayaan agama lain dan terdapat di dalam kitab agama mereka.

Persoalanya bagaimana masyarakat pada hari ini boleh terdidik dengan kepercayaan sedemikian? Di mana puncanya?

Agama Dan Hantu

Di antara banyak-banyak agama samada Kristian, Hindu, Buddha, Sikh dan lain-lain.[1] Terdapat dua agama yang sinonim dengan perkara-perkara mistik dan cerita-ceria hantu. Malah ia terakam di dalam kitab suci mereka dan memiliki pengkelasan yang tersendiri mengenai hantu-hantu iaitu agama Hindu dan agama Buddha. Dalam agama Hindu, maklumat terperinci mengenai hantu terdapat dalam kitab suci mereka iaitu Garuda Purana. Disebut di dalam Garuda Purana antara dialog Garuda dengan Visnu:

“Garuda kemudian bertanya: “akan tetapi kadang-kadang roh orang yang telah mati datang dan berterbangan menganggu orang-orang. Bagaimana mereka boleh melakukan hal itu? Bagaimana mereka boleh lepas dari neraka?”

Jawab Visnu: Ini sama halnya dengan tahanan yang lari dari penjara. Mereka datang dan menganggu sahabat atau keluarga mereka. Mereka kembali ke rumah lama mereka dan menyebabkan terjadinya pelbagai hal buruk di sana. Mereka biasanya suka melihat orang yang menderita. Semakin besar cintanya pada seseorang atau beberapa orang, maka semakin besar gangguan yang dilakukannya kepada mereka. Pada zaman Kaliyuga inilah banyak terdapat hantu seperti itu.”[2]

Dan panjang lagi dialog mengenai konsep hantu yang dijelaskan di dalam kitab agama Hindu ini. Ia adalah konsep roh merayau yang jelas disebutkan di dalam kitab agama mereka.

Manakala di dalam agama Buddha pula terdapat suatu kepercayaan alam di sebut Asurakaya-Bhumi iaitu alam hantu dan roh. Dalam kitab suci Petavatthu-Atthakatha yang merupakan sebahagian kitab suci Buddha yang khusus menghimpunkan jenis-jenis hantu.[3] Peta dalam bahasa Pali bermaksud hantu di dalam agama Buddha.[4] Disenaraikan nama-nama hantu di dalamnya dan sebahagianya adalah:[5]

1) Paradattupajivika- Peta: Hantu yang memelihara hidupnya dengan makan makanan dalam upacara sembahyang.
2) Khupapipasika- Peta: Hantu yang selalu lapar dan haus.
3) Nijjhamatanhika- Peta: Hantu yang selalu kepanasan.
4) Kunapasa-Peta: Hantu yang makan mayat manusia dan binatang
5) Guthakhadaka- Peta: Hantu yang makan berbagai macam kotoran
6) Aggijalamukha- Peta: Hantu yang dimulutnya selalu ada api
7) Sunijjhamaka- Peta: Hantu yang bertubuh hitam seperti arang
8) Suttanga-Peta: Hantu yang mempunyai kuku tangan dan kaki yang panjang dan tajam seperti pisau
9) Pabbatanga-Peta: Hantu yang bertubuh setinggi gunung
10) Ajagaranga-Peta: Hantu yang bertubuh seperti ular
11) Mahidadhika- Peta: Hantu yang mempunyai ilmu ghaib
12) Nicachaviparisa- Peta: Hantu yang tidak mempunyai kulit
13) Asiloma-Peta: Hantu yang berbulu tajam
14) Usuloma-Peta: Hantu yang berbulu panjang seperti anak panah
15) Nicachavitaka- Peta: Hantu perempuan yang tidak mempunyai kulit
16) Dugagandha-Peta: Hantu yang baunya sangat busuk
17) Asisa-Peta: Hantu yang tidak mempunyai kepala

Malah terdapat banyak lagi senarai-senarainya. Pembahagian jenis hantu ini hampir sama apa yang dipercayai oleh sebahagian orang-orang melayu. Pengaruh ini wujud dalam masyarakat melayu adalah hasil dari kepercayaan Hindu Buddha yang dianut oleh orang melayu nusantara pada suatu ketika dahulu sebelum datangnya Islam.

Melayu Hindu Buddha

Di nusantara, pengaruh agama Hindu tersebar sejak abad ke enam Masihi lagi yang dibawa oleh pedagang India. Penyebaran agama ini berkembang pesat ketika kedatangan golongan Brahmin dan penerimaan agama ini oleh golongan pemerintah.

Ajaran ini diterima oleh pemerintah kerana agama ini berpegang teguh kepada konsep Dewaraja iaitu raja adalah tuhan dibumi yang sekaligus memperkukuhkan kedudukan raja sebagai pemerintah. Sebagai contoh, terdapat dua buah kerajaan Hindu di Tanah Melayu yang dikenali sebagai kerajaan Majapahit, Langkasuka dan kerajaan Kedah Tua. Disamping itu terdapatnya penyembahan Dewa Siva dan Visnu, yang dapat dilihat daripada pembinaan Candi Bukit Batu Pahat dan Candi Bukit Pendiat di Lembah Bujang, Kedah.

Jika dilihat pada hari ini di Jawa Timur, Bali, Thailand dan Kemboja masih lagi menebal pengaruh agama Hindu di sana. Seperti di Jawa Timur masih wujud golongan yang berpegang dengan agama Hindu sejak dari pemerintahan Majapahit dan mereka adalah suku etnik Osing dan Tengger. Kedua suku etnik ini dan bersama dengan suku Bali dan Sasak adalah saki baki dari rumpun Melayu dari cabang etnik Jawa yang masih mengekalkan adat, dan kepercayaan Hindu mereka. Hasil dari kepercayaan dalam agama Hindu ini meresap ke dalam jati diri masyarakat Melayu memandangkan agama Hindu telah lama bertapak di tanah Melayu.

Setelah itu agama Buddha pula turut tersebar di kalangan sebahagian masyarakat Melayu. Agama Buddha mudah meresap masuk disebabkan masyarakat ketika itu melihat ia memiliki persamaan dengan agama Hindu. Malah di Pura Ulun Danu Bratan di Bali, masyarakat Hindu di sana turut menyembah patung Buddha kerana mereka percaya Buddha adalah jelmaan (avatar) dewa Visnu.[6] Sebahagian masyarakat Hindu ketika itu menganggap ia adalah sebahagian daripada Hindu.

Dalam sejarah nusantara, zaman kegemilangan penyebaran agama Buddha adalah pada zaman pemerintahan Srivijaya dan pada zaman inilah segala doktrin dan ajaran Buddha disebarkan di kalangan orang Melayu.

Oleh itu, sebelum kedatangan dakwah Islam ke tanah Melayu, masyarakat Melayu telah menganuti dua agama itu. Pada waktu itu masyarakat hidup dengan ritual dan kepercayaan Hindu Buddha. Apabila agama Islam mula kuat pada abad ke 14 M, sedikit demi sedikit ia menghakis sebahagian amalan kepercayaan keagamaan Hindu Buddha yang telah lama bertapak di Tanah Melayu.

Dalam keadaan Islam bertapak kukuh sehingga hari ini pun masih lagi terdapat bibit kepercayaan dalam Hindu Buddha yang seakan sebati dengan masyarakat Melayu sehingga sukar untuk dibezakan antara adat budaya yang dibenarkan, dengan adat agama yang dilarang syara’. Masyarakat perlu difahamkan tentang soal ini dengan lebih mendalam.

Berkait dengan kepercayaan hantu pula, pada zaman Srivijaya dan Majapahit inilah kepercayaan ini ditanam. Malah dapat dilihat di Bali yang majoriti Hindu, terdapat perayaan Hari Nyepi yang mana hari itu roh atau hantu berkeliaran. Manakala di dalam agama Buddha pula memiliki hari Perayaan Hantu Lapar.

Kesimpulan

Jika dilihat pada negara yang kuat pengaruh agama Buddha seperti Thailand, China, Jepun, Korea, Vietnam, dan Myanmar maka di sanalah memiliki cerita dan filem yang giat mempromosikan cerita hantu. Jika dilihat filem seram (horror movie) dari Barat pula mereka tidak memperkenalkan cerita hantu, mereka lebih kepada cerita-cerita pembunuhan dan ahli sihir.[7] Hanya di akhir-akhir ini sahaja mereka juga turut membuat filem yang berunsurkan roh-roh jahat memandangkan ia mendapat sambutan tinggi di Asia.

Jelaslah kepercayaan kepada hantu ini merupakan usul kepercayaan dalam agama lain seperti Buddha, Hindu dan Kristian. Kepercayaan ini bercanggah dengan apa yang dijelaskan di dalam al Quran. Oleh itu, umat Islam haruslah peka terhadap perkara ini kerana ia melibatkan i’tiqad dan juga perkara ghaib yang berkait dengan iman.

Wallahua’alam

Nota Kaki:

[1] Di dalam agama Kristian juga mempercayai kewujudan hantu. Ia hanya wujud di dalam Perjanjian Baru dan tidak terdapat dalam Perjanjian Lama. Disebut di dalam Lukas: “Mereka terkejut dan takut dan menyangka bahawa mereka melihat hantu. Akan tetapi Ia berkata kepada mereka: "Mengapa kamu terkejut dan apa sebabnya timbul keragu-raguan di dalam hati kamu. Lihatlah tangan-Ku dan kaki-Ku: Aku sendirilah ini; rabalah Aku dan lihatlah, kerana hantu tidak ada daging dan tulangnya, seperti yang kamu lihat ada pada-Ku." (Lukas 24: 37-39) untuk rujuk perbahasan hantu di dalam konteks ini lihat (2011). Harpercollins Bible Dictionary, Harper One, California, hlm 327-328
[2] Lihat Gede Oka Sanjaya, (2001). Garuda Purana, Penerbit PARAMITA Surabaya, Surabaya, hlm 90
[3] Petavatthu termasuk di dalam bahagian Khuddaka Nikaya dalam buku Sutta Pitaka
[4] Lihat (2012). Buddhist Funeral Cultures of Southeast Asia and China, Cambridge University Press, UK, hlm 126
[5] Lihat Dhammapala, (2016). Peta-Stories, Alih Bahasa: Dra. Lanny Anggawati, Dra. Wena Cintiawati, Vihara Bodhivamsa, Indonesia.
[6] Dalam Kitab Bhagavata Purana mengatakan Buddha adalah avatar Visnu ke 24, manakala mengikut sumber lain mengatakan ia jelmaan Visnu ke 9.
[7] Adapun di sebelah Rusia, Ukraine, Belarus dan negara-negara pasca-Soviet juga wujud kepercayaan hantu seperti kepercayaan dalam agama Buddha. Kepercayaan manusia yang mati lalu rohnya menghantuai seperti Rusalka, Domovoi, Ivan, dan banyak lagi. Kepercayaan sebegini ini berkemungkinan besar dibawa oleh golongan Gereja Ortodoks seperti konsep kepercayaan hantu terdapat di dalam Lukas 24: 37-39.

[R&D TEAM MRM]

No comments:

Post a Comment