Monday, November 21, 2016

Malang Yang Ditepis Malaikat Penjaga


BETULKAH ADANYA MALAIKAT YANG MENEPIS MUSIBAH

Bulan lalu seorang wanita penunggang motosikal telah dilanggar oleh sebuah teksi, namun dengan kuasa Allah, dia tidak cedera. Sebaliknya dia melambung dan ditemui terduduk di atas bumbung teksi tgersebut tanpa sebarang kecederaan. Sebenarnya, manusia memang dijaga oleh malaikat. Dalilnya ada dalam Surah Ar Rad'du ayat 11:
لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ
Bagi manusia ada malaikat mu’aqibat yang selalu mengikutinya bergiliran, di hadapan dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. (QS. ar-Ra’du: 11)

Ibnu Katsir menjelaskan, bahawa semua manusia yang hidup disertai empat malaikat.Dua dari malaikat itu adalah malaikat pencatat amal. Kanan mencatat amal baik, dan di kiri mencatat amal buruk. Dua lagi malaikat adalah malaikat penjaga, yang satu di depan dan yang satu di belakang.

Tugas malaikat penjaga ini adalah menjaga manusia dari semua takdir buruk yang belum sepatutnya menimpa mereka. Meskipun ada bahaya besar yang mengancamnya, jika dia belum ditakdirkan terkena bahaya, maka malaikat ini akan menjaganya sehingga dia selamat dari bahaya.Inilah yang berlaku seperti contoh di atas. Takdir Allah yang menentukan. Jangan sesekali mengatakan nasib baik atau mujurlah, tetapi sebutkanlah "Begitulah kehendak Allah".

Keberadaan Malaikat mu’aqibat ini telah diceritakan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
يَتَعَاقَبُونَ فِيكُمْ مَلاَئِكَةٌ بِاللَّيْلِ وَمَلاَئِكَةٌ بِالنَّهَارِ وَيَجْتَمِعُونَ فِى صَلاَةِ الْفَجْرِ وَصَلاَةِ الْعَصْرِ ثُمَّ يَعْرُجُ الَّذِينَ بَاتُوا فِيكُمْ فَيَسْأَلُهُمْ رَبُّهُمْ وَهُوَ أَعْلَمُ بِهِمْ كَيْفَ تَرَكْتُمْ عِبَادِى فَيَقُولُونَ تَرَكْنَاهُمْ وَهُمْ يُصَلُّونَ وَأَتَيْنَاهُمْ وَهُمْ يُصَلُّونَ
“Para Malaikat di malam dan siang hari silih berganti mengawasi kamu dan mereka berkumpul pada masa solat Subuh dan solat Asar. Kemudian para malaikat yang mengawasi kamu semalaman suntuk naik (menuju Allah). Allah menanyakan kepada mereka, padahal Allah lebih mengetahui tentang keadaan para hambaNya, “Bagaimana keadaan kamu tinggalkan hamba-hambaKu?” Mereka menjawab, “Kami tinggalkan mereka dalam keadaan mengerjakan solat, dan kami mendatangi mereka juga dalam keadaan sedang solat.” (HR. Bukhari 7486 & Muslim 1464).

Mereka ini adalah) malaikat mu’aqibat kerana mereka datang silih berganti. Ada malaikat yang berjaga siang, dan ada yang berjaga di malam hari.
Apa pun yg berlaku pada kita adalah telah ditetapkan dengan takdir Allah,tidak terdahulu dan tidak terkemudian. Allah berfirman,
مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الأَرْضِ وَلا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا
"Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. (Surah Al-Hadid ayat 22).

Ingatlah, kita tidak terlepas dari pandangan Allah. Jangan berputus harap. Binalah kesabaran untuk menerima takdir. Bersyukur atas apa juga yang berlaku. Terelaknya musibah itu adalah satu tanda nyata betapa Allah menghadirkan penjaga untuk diri kita. Sepatutnya kita merafakkan diri bersyukur dengan kasih sayang-Nya. Jangan sesekali merasa kekuatan,kecekapan dan nasib yang menyelamatkan kita yang bercirikan kesyirikan.Kita juga patut tidak merasa takut terutama bila hendak berbuat amal kebajikan kerana ada malaikat yang mengawasi kita.


Bila terasa hendak bermaksiat,ingatlah ada 4 malaikat yang memerhati dosa mata, telinga, mulut, tangan dan kaki. Hakikat kehadiran malaikat penjaga ini menunjukkan Allah tidak biarkan kita sendirian. Tiada satu perkara pun dapat disembunyikan dari-Nya sedangkan kadangkala kita rasa orang tidak tahu kerana dirancang begitu rapi. Bayangkan, bagaimana Allah membuka rahsia besar si fulan ada duit 2.6 bilion. Malaikat menjadi saksi kepada semua perlakuan. Tulis hal baik-baik, fikir benda baik-baik, buat perkara yang baik-baik.

No comments:

Post a Comment