Tuesday, November 29, 2016

Benarkah Uhud Ada Air Terjun


Penjelasan dari Abu Ayyub Al-Ansori yang tinggal di Madinah al-munawarah:


"Ia soalan yang berulang-ulang ditanya pada kami yang tinggal di Uhud ini. Kami katakan, masa ini hujan sedang lebat di Madinah.Air bertakung di atas bukit Uhud. Oleh kerana takungan penuh, air hujan mengalir ke bawah bukit seakan-akan air terjun. Fenomena ini tidak lama. Apabila hujan berhenti, takungan kering maka keadaan kembali seperti sediakala."

Tiada sebenarnya air terjun Uhud yang dicanang-canangkan sebagai tanda kiamat. Ada orang kata, 'Tak mengapa sebarkan walaupun palsu, supaya orang lebih bersedia dan takut akan hari kiamat yang semakin dekat.' Ya salammm...Jika tidak kerana fenomena ini pun sudah jelas dan terang tanda-tanda kiamat lain di sekeliling kita. Anak derhaka. Banyaknya zina dan pembunuhan. Kita benar-benar berada di akhir zaman! Apa perlu berlaku keajaiban-keajaiban begini baru manusia tunduk patuh pada Allah? Kenapa hanya takut kiamat yang semakin dekat sedangkan sepatutnya kita lebih takut dan bersedia pada kematian yang bila-bila masa sahaja akan datang!

Berhenti sebarkan yang tidak benar. Isu yang sama tiap-tiap tahun. Kononnya Imam Makkah Syeikh Abdul Rahman Sudais meninggal dunia walhal dia sedang mengimamkan solat.

Zaman ini mudah sekali viral perkara yang tak benar. Peganglah bersungguh-sungguh firman Allah ini: "Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka periksalah akan kebenarannya!"

Moga Allah selamatkan kita daripada tipu daya zaman yang penuh kemunafikan ini".

Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment