Tuesday, November 22, 2016

Akhir Zaman Pesta Kemungkaran



Daripada Anas r.a. berkata: "Akan aku ceritakan kepada kamu sebuah hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Di antara tanda kiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, berlaku banyak perzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga seorang lelaki akan mengurus lima puluh perempuan". (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan hadis di atas terdapat 4 tanda-tanda awal hari kiamat iaitu:

1. Sedikit ilmu agama

Ulama berkurangan dalam masyarakat. Masyarakat yang kurang ilmu lebih mengutamakan orang jahil menjadi pemimpin mereka, walaupun telah jelas pemimpin tersebut jahil tentang ajaran Islam dan tidak berminat untuk menjadikan Islam sebagai sistem dalam pentadbiran sebuah negara.

2. Banyak kejahilan

Dalam hadis yang lain Nabi s.a.w. bersabda: "Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran" (Hadis Riwayat Ahmad)

3. Banyak berlaku perzinaan

Nabi s.a.w. bersabda: "Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." (Hadis Sahih Riwayat Muslim)

4. Ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki

Statistik penduduk dunia pada hari ini menunjukkan jumlah perempuan lebih ramai berbanding lelaki. Di sesetengah negara terdapat nisbah bagi bilangan setiap lelaki berbanding dengan sebelas wanita (1:11). Dan kalau diteliti di merata tempat, kita dapat membuat kesimpulan perempuan lebih ramai daripada lelaki.

No comments:

Post a Comment