Tuesday, November 22, 2016

Black Hole atau Lohong Hitam



LOHONG HITAM (BLACK HOLE): SEBUAH PENGENALAN

Black Hole terhasil daripada bintang yang mati. Matahari adalah bintang, dan ia juga akan mati tidak lama lagi. Tetapi jisim matahari tidak cukup besar untuk menjadi black hole. Maka, bila matahari mati, ia akan jadi kecil dan sejuk yang dinamakan sebagai 'white dwarf'.
.

Bintang hidup dalam keadaan dua daya yang seimbang pada teras/pusat bintang tersebut. Daya pertama adalah daya graviti yang menarik, daya kedua adalah daya nuklear yang menolak keluar. Daya nuklear adalah bahan bakar bintang tersebut. Apabila bintang kehabisan tenaga nuklear, maka tenaga graviti akan menghilangkan kestabilan bintang. Bagi bintang yang jisimnya lebih besar daripada matahari, ia akan meletup sebagai supernova yang menerangi galaksi. Setelah supernova, teras bintang yang masih mengandungi daya graviti akan membentuk black hole. Menyedut segala-galanya yang melaluinya.
.

Black hole mempunyai 'escape velocity' melebihi kelajuan cahaya. 'Escape velocity' adalah kelajuan yang diperlukan untuk lepas daripada graviti. Macam roket naik ke Bulan, perlukan 'escape velocity' Bumi. Dengan premis, tiada benda yang lebih laju daripada cahaya, maka, apa saja yang masuk ke dalam Black Hole, tidak akan dapat keluar semula. Black hole mempunyai permukaan yang dipanggil 'event horizon'. Apabila kita melepasi permukaan ini, kita tidak akan dapat keluar semula.
.

Anda pernah nampak pusaran air di laut? Black hole lebih kurang begitulah. Tetapi black hole memusarkan ruang-masa. Maksudnya ia 'bend space-time'. Macam mana maksudnya 'bend space-time'? Analoginya seperti kita boleh 'bengkokkan' udara. Udara berada dalam ruang, ruang itu sendiri boleh dibengkokkan oleh black hole. Dan, pusaran air kelihatan 2D, nampak seperti piring, tetapi black hole adalah 3D. Ia seperti bola yang berpusing.
.

Menurut 'General Theory of Relativity', black hole 'bend space-time' sehingga membentuk 'singularity'. Sama seperti pusaran air yang membentuk tornado pada penghujungnya, begitulah juga pada black hole. Tetapi 'singularity' bersifat 'infinity', ketumpatannya (density) tidak terhingga. Dikatakan juga, black hole juga membentuk wormhole, iaitu jalan pintas yang menghubungkan antara dua tempat di galaksi. Yet, masih tiada bukti berkenaan hal tersebut. But, it is very convincing.
.

Antara black hole terbesar adalah yang menjadi pusat galaksi. Alam semesta ini mempunyai banyak galaksi. Galaksi kita adalah 'Milki Way', dan pusat Milky Way adalah black hole yang dinamakan sebagai Sagitarius A. Jisimnya 4.5 bilion lebih besar daripada matahari.
.

Kalau tengok filem Interstellar, masuk black hole akan menuju ke dunia lima dimensi, di mana ruang-masa dimensi ketiga boleh diganggu dengan berpatah balik ke masa silam. Setakat ini, apa-apa cubaan untuk masuk ke lohong hitam itu adalah mustahil disebabkan sifat gravitinya saja sudah cukup memustahilkan pelbagai cubaan.
.
[Kredit:FB The Patriots]

No comments:

Post a Comment