Wednesday, November 30, 2016

Jangan Meminta-minta



Diriwayatkan dari Qabishah bin Mukhariq al-Hilali Radhiyallahu ‘anhu, dia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: "Wahai Qabiishah! Sesungguhnya meminta-minta itu tidak halal, kecuali bagi salah satu dari tiga orang:
(1) seseorang yang menanggung hutang orang lain, dia boleh meminta-minta sampai dia melunasinya, kemudian berhenti,
(2) seseorang yang ditimpa musibah yang menghabiskan hartanya, dia boleh meminta-minta sampai ia mendapatkan sandaran hidup, dan
(3) seseorang yang ditimpa kesengsaraan hidup sehingga ada tiga orang yang berakal dari kaumnya mengatakan, ‘Si fulan telah ditimpa kesengsaraan hidup,’ dia boleh meminta-minta sampai mendapatkan sandaran hidup.

Meminta-minta selain untuk ketiga hal itu, wahai Qabishah! Adalah haram, dan orang yang memakannya adalah memakan yang haram”. Shahîh. HR Muslim (no. 1044), Abu Dâwud (no. 1640) dan lainnya.

Dari hadis ini jelas yang dibolehkan meminta adalah orang yang berhutang hingga terbayar hutangnya,orang yang ditimpa musibah seperti banjir, kebakaran dan sebagainya dan orang yang sengsara hidupnya hingga ada 3 orang mengakui kesengsaraannya, itupun hingga cukup keperluannya sahaja. Selain dari ini, diharamkan.

Fikirlan, berapa banyak orang yang meminta terkeluar dari ciri yang disebut nabi ini, menjadikan meminta sebagai pekerjaan, dapat komisen, berserban berjubah menadah di pintu bank, pintu kompleks perniagaan, memberi salam dari pintu ke pintu rumah dan sebagainya. Sesungguhnya mereka yang menjadi peminta untuk rumah Allah di tempat awam telah menjatuhkan martabat rumah Allah, mereka menjadikan rumah Allah meminta kepada manusia yang menjadi hamba kepada Allah.

Di sebalik keizinan nabi untuk meminta dengan 3 sifat itu, baginda juga bersabda:
مَنْ أَصَابَتْهُ فَاقَةٌ فَأَنْزَلَهَا بِالنَّاسِ لَمْ تُسَدَّ فَاقَتُهُ ، وَمَنْ أَنْزَلَهَا بِاللهِ أَوْشَكَ اللهُ لَهُ بِالْغِنَى: إِمَّا بِمَوْتٍ عَاجِلٍ أَوْ غِنًى عَاجِلٍ.
“Barang siapa yang ditimpa suatu kesulitan lalu ia mengadukannya kepada manusia, maka tidak akan tertutup kefakirannya. Dan barangsiapa yang mengadukan kesulitannya itu kepada Allah, maka Allah akan memberikannya salah satu diantara dua kecukupan: kematian yang cepat atau kecukupan yang cepat”.9]. Shahîh. HR Ahmad (I/389, 407, 442), Abu Dâwud (no. 1645), at-Tirmidzi

Baginda lebih menyarankan kita mengadu dan meminta kepada Allah berbanding meminta kepada manusia. Bahkan bila ditimpa sakit sekalipun baginda menyuruh lebih baik bersabar dan berserah kepada Allah. Seorang wanita Badwi mengadu sakit sawan kepada nabi lalu baginda bersabda:
إِنْ شِئْتِِ صَبَرْتِ ولكِ الجنةُ، وإن شئتِ دعوتُ اللهَ أن يعافِيَكِ
'Jika kamu mahu bersabar maka bagi kamu itu syurga dan jika kamu mahu aku berdoa maka aku akan berdoa agar Allah menyembuhkan kamu.' Lalu perempuan itu memilih untuk sabar.' [Riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Hadis ini menunjukkan keutamaan bersabar dari meminta-minta walau kepada Allah untuk sembuh, apa lagi meminta kepada manusia.

Rasulullah juga menyebut beberapa keburukan meminta-minta. Sabda baginda: “Seseorang yg senantiasa meminta-minta kepada orang lain sehingga dia akan datang pada hari Kiamat dalam keadaan tidak ada sekerat daging pun di wajahnya”. Muttafaqun ‘alaihi. HR al-Bukhâri

“Barang siapa meminta-minta kepada orang lain tanpa keperluan, maka seolah-olah ia memakan bara api” Shahîh. HR Ahmad (IV/165), Ibnu Khuzaimah (no. 2446),dan lainnya. "Minta-minta itu merupakan cakaran, yang seseorang mencakar wajahnya dengannya, kecuali jika seseorang meminta kepada penguasa, atau atas suatu hal atau perkara yang sangat perlu.” Shahîh. At-Tirmidzi (no. 681), Abu Dawud (no. 1639), dan lainnya.

Kita dibolehkan meminta kepada kerajaan tetapi tidak boleh selalu meminta atau bergantung kepada kerajaan kerana disebut nabi sebagai tidak berkat.Bila Hakim bin Hizaam meminta kepada Rasulullah, baginda bersabda, “Wahai Hakiim! Sesungguhnya harta itu indah dan manis. Barang siapa mengambilnya dengan berlapang hati, maka akan diberikan berkah padanya. Barang siapa mengambilnya dengan kerakusan (mengharap-harap harta), maka Allah tidak memberikan berkah kepadanya, dan perumpamaannya (orang yang meminta dengan mengharap-harap) bagaikan orang yang makan, tetapi dia tidak kenyang (kerana tidak ada berkah padanya). Tangan yang di atas (yang memberi) lebih baik daripada tangan yang di bawah (yang meminta)”. Hakim tidak lagi meminta hingga ia mati.

Yang lebih utama ialah hidup dengan tidak meminta.Allah Ta’ala sebutkan dalam firman-Nya.
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
“(Apa yang kamu infakkan adalah) untuk orang-orang fakir yang terhalang (usahanya karena jihad) di jalan Allah sehingga dia tidak dapat berusaha di bumi; (orang lain) yang tidak tahu, menyangka bahawa mereka adalah orang-orang kaya kerana mereka menjaga diri (dari minta-minta). Engkau (Muhammad) mengenal mereka dari ciri-cirinya, mereka tidak minta secara paksa kepada orang lain. Apa pun harta yang baik yang kamu infakkan, sungguh, Allah Maha Mengetahui” [al-Baqarah/2 ayat 273].

Diriwayatkan dari az-Zubair bin al-‘Awwâm Radhiyallahu ‘anhu dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda:
لَأَنْ يَأْخُذَ أَحَدُكُمْ حَبْلَهُ فَيَأْتِيَ بِحُزْمَةِ حَطَبٍ عَلَى ظَهْرِهِ فَيَبِيْعَهَا فَيَكُفَّ اللهُ بِهَا وَجْهَهُ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَسْأَلَ النَّاسَ، أَعْطَوْهُ أَوْ مَنَعُوْهُ.
“Sungguh, seseorang dari kamu mengambil talinya lalu membawa seikat kayu bakar di atas punggungnya, kemudian ia menjualnya sehingga dengannya Allah menjaga wajahnya (kehormatannya), itu lebih baik baginya daripada ia meminta-minta kepada orang lain, mereka memberinya atau tidak memberinya”. Shahîh. HR al-Bukhâri (no. 1471, 2075).

Jelas dari firman Allah dan hadis ini memuji orang yang tidak meminta tetapi lebih berusaha dan redho pada keadaan hidupnya.

Jelaslah bahawa batasan untuk meminta-minta itu tidak luas bahkan sebenarnya tidak dianjurkan. Apa yang lebih utama ialah berusaha, berikhtiar dan bersabar kerana setiap perkara Allah yang takdirkan, dan Dialah juga yang akan mencukupkan. Ingatlah ikhtiar juga ada batasannya, akhirnya kita kena berserah kepada Allah bila usaha kita sudah dipenghujung.

Contohnya, bila ditimpa kesulitan yang manusia lain pun tidak berupaya membantu, seperti perlunya kewangan yang sangat banyak untuk berubat, berserahlah kepada Allah berbanding terus menjadi peminta pada manusia, sesungguhnya Allahlah yang menghidup dan mematikan. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment