Friday, November 25, 2016

Israel Terbakar


KEBAKARAN yang melanda wilayah Modiin, Israel sejak Selasa lalu dilapor merebak sehingga menyebabkan beberapa kawasan berdekatan turut terbakar hari ini. Menurut Menteri Keselamatan Awam Israel, Gilad Erdan, kejadian kebakaran terbaharu itu berpunca daripada cebisan kebakaran yang dilaporkan dua hari lalu.

Sementara itu, seorang pegawai bomba di Haifa memberitahu pihak media, kebakaran sengaja dinyalakan berdekatan balai bomba di daerah itu bagi melumpuhkan operasi bomba di sana. “Saya tahu mereka sengaja melakukan kebakaran di balai bomba supaya segala operasi menyelamat kebakaran di Haifa akan lumpuh sepenuhnya,” katanya.


Awal pagi tadi, pihak berkuasa telah mengarahkan penduduk berpindah keluar dari kediaman masing-masing di beberapa daerah Timur Israel seperti di Romema. Kesemua tenaga kerja menyelamat telah dikerahkan untuk memadamkan kebakaran yang setakat ini dilaporkan seramai dua orang telah tercedera.

Sementara itu, syarikat pembekalan elektrik Israel turut mematikan beberapa sumber elektrik di beberapa kawasan utama bagi mengelakkan kebakaran daripada terus merebak. Insiden itu turut dilaporkan merebak ke kawasan Orot Rabin di Hadera, Zichron Yaakov, Umm al-Fachm, Lachish, Nesher dan Kfar Vradim.

Sumber: MYNEWSHUB]


Israel menerima tawaran daripada pihak berkuasa Palestin untuk menghantar pasukan bagi membantu memadamkan kebakaran yang merebak dari hutan berhampiran rizab alam semula jadi Nataf sejak Selasa lalu, kata pegawai kanan. Katanya, Penyelaras Aktiviti Kerajaan Wilayah menyelia kerjasama antara Palestin dan anggota bomba Israel bagi menangani kebakaran itu dari terus merebak.

Setakat ini, sekurang-kurangnya 130 orang cedera dalam kebakaran tersebut ekoran kesan daripada terhidu asap, namun tiada sebarang kemalangan jiwa berlaku.Kejadian berlaku disebabkan keadaan tanah yang kering dan angin kencang, yang mana perkara ini dijangkakan akan berlajutan.

Sebelum ini, puluhan rumah musnah dan ribuan penduduk di kawasan terjejas dipindahkan ekoran kebakaran sebuah hutan yang merebak ke Zichron Yaakov, terletak di hujung selatan Hutan Carmel di utara Israel.

[Sumber: Agensi]


Kematian yang pernah dahsyat dengan kesan badan yang terbakar serta mayat yang bergelimpangan di bumi Israel yang menjajah Palestin itu, belum menjadi pengajaran kepada binatang Israel itu!!..terkini, negara mereka baru sahaja mewartakan laungan azan di kumandangkan, hasil larangan azan di laungkan di negara yang mereka jajah itu, negara itu di penuhi dengan api yang marak membakar mereka, mereka cuba menyembunyikan jumlah kematian dikalangan mereka, mereka mungkin mampu menyembunyikan di kalangan manusia, namun disisi Allah tetap diketahui jua. Allah sedang menyeksa mereka dengan kejaran api yang belum padam lagi!!.. marilah belajar dari balasan yang Allah balas terhadap manusia yang angkuh ini!!..


Rata-rata netizen menyatakan kejadian yang berlaku adalah kerana kemurkaan Allah di atas kekejaman yang dilakukan oleh Israel ke atas penduduk Palestin sejak bertahun-tahun, terutama sekali larangan laungan azan yang dikenakan oleh kerajaan Israel ke atas Masjid Al Aqsa kelmarin. Ramai netizen tanpa segan silu menyatakan kepuasan hati masing-masing.





















 Kesemua tenaga kerja menyelamat telah dikerahkan untuk memadamkan kebakaran yang setakat ini dilaporkan seramai dua orang telah tercedera.

Sementara itu, syarikat pembekalan elektrik Israel turut mematikan beberapa sumber elektrik di beberapa kawasan utama bagi mengelakkan kebakaran daripada terus merebak.

Insiden itu turut dilaporkan merebak ke kawasan Orot Rabin di Hadera, Zichron Yaakov, Umm al-Fachm, Lachish, Nesher dan Kfar Vradim. – MYNEWSHUB.CC

No comments:

Post a Comment