Wednesday, April 13, 2016

Perkara Yang Disukai Di Dunia


Pada suatu hari Rasulullah s.a.w duduk bersama sahabatnya dan bertanya kepada mereka. Bermula ditanyakan kepada Saidina Abu Bakar:
"Apa yang kamu suka dari dunia ini?"

Berkatalah Saidina Abu Bakar r.a. "Aku suka dari dunia ini 3 perkara: 1.duduk-duduk bersama Rasulullah s.a.w. 2.melihat wajahmu, ya Rasullah s.a.w. 3.aku korbankan hartaku untukmu, ya Rasulullah s.a.w."

Kemudian Rasullah s.a.w. bertanya kepada Saidina Umar r.a., "Bagaimana pula denganmu, ya Umar?"

Jawab Saidina Umar r.a.," Ada 3 perkara juga yang aku suka: 1.membuat kebaikan walaupun dalam keadaan manusia tidak mengetahuinya.
2.mencegah kemungkaran wlaupun dalam keadaan terang-terangan 3.berkata yg benar walaupun pahit."

"Bagaimana pula denganmu, wahai Uthman?" Berkata Saidina Uthman r.a. "Ada 3 perkara yang aku suka: 1.memberi makan 2.memberi salam
3.bersolat malam di waktu manusia tidur."

"Kamu pula, wahai Ali r.a.?"

"Aku juga cintakan 3 perkara: 1.memuliakan tetamu 2.berpuasa di musim panas 3.dan memukul musuh dengan pedang."

Kemudian bertanya Rasulullah saw pada Abu Dzar r.a. "Apa yang kamu suka di dunia ini?"

Berkata Saidina Abu Dzar r.a, "Aku suka 3 perkara di dunia ini:1.lapar 2.sakit 3.mati."

Rasulullah bertanya, "Kenapa, wahai Abu Dzar?"

Berkata Saidina Abu Dzar r.a., "Aku sukakan lapar kerana untuk membersihkan hati. Aku sukakan sakit untuk mengurangkan dosaku. Aku sukakan maut kerana dapat bertemu tuhanku."

Bersabdalah Rasulullah s.a.w. "Aku cintakan dari dunia ini 3 perkara: 1.wangian 2.wanita yang solehah 3.solat yang menjadi penyejuk hatiku."


Pada waktu itu turunlah malaikat Jibril a.s. memberi salam pada Rasulullah s.a.w. dan para sahabat. Jibril mengatakan, "Aku sukakan di dunia kamu ini 3 perkara: 1.menyampaikan risalah 2.menunaikan amanah 3.cinta terhadap orang miskin." Kemudian malaikat Jibril naik ke langit dan turun sekali lagi ke bumi dengan berkata, "Sesungguhnya Allah S.W.T. mengucapkan salam kepada kamu semua dan Allah S.W.T. berfirman, sesungguhnya Allah suka pada dunia kamu ini 3 perkara: 1.lidah yang sentiasa berzikir. 2.hati yang sentiasa khusyuk
3.jasad yang sabar menanggung ujian"

[Sumber: FB PU Syed]

No comments:

Post a Comment