Saturday, April 9, 2016

Islam Itu Agama Ganjil


Jom kita kupas sedikit mengenai sebuah hadis yang berbunyi: "Islam itu berasal dari keadaan asing dan ganjil. Dan akan kembali dalam keadaan asing dan ganjil. Maka beruntunglah orang-orang yang ganjil itu."
okay siapa pernah dengar hadis ni ?

Kenapa dikatakan Islam ini asalnya asing dan ganjil? Pada zaman jahiliah, Sebelum Islam disebar, hanya Nabi s.a.w. seorang saja yang Islam. Pada peringkat awal Nabi menjalankan dakwahnya secara sembunyi -sembunyi dan peringkat seterusnya secara terang terangan. Ketika nabi berdakwah, dakwah nabi telah mendapat tentangan hebat dari semua orang. Mereka tidak menerima Islam. Pada zaman itu manusia merasakan Islam ini pelik. ganjil! Sebab waktu itu mereka semua dalam keadaan jahil! Mereka lebih suka melakukan perbuatan keji, membunuh,berzina, bergaduh,tidak menutup aurat dan sebagainya! Maka sebab itu dikatakan Islam ini asalnya ganjil.

Nabi menyebarkan Islam secara peringkat-peringkat. Bermulanya pada zaman jahiliah, seterusnya muncul kerajaan Bani Ummayyah, Bani Abasiyyah,Turki Uthmaniyyah..Dan sehingga muncul kerajaan Islam pada hari ini.


Pada zaman sekarang ajaran Islam telah pun tersebar luas, tetapi kebanyakan umat Islam pada hari ini berbalik kepada zaman jahiliah semula! Banyak pembunuhan,rogol, zina, merompak, pergaduhan, dedah aurat sana sini. Bukankah kerajaan Islam pada hari ini sama situasinya dengan zaman jahiliah dahulu, ketika Islam masih belum tersebar luas. Manusia melakukan dosa tanpa rasa bersalah dan malu. Berpakaian ketat tak malu tetapi bila disuruh tutup aurat, pakai tudung labuh, katanya "ketinggalan zaman."

Inilah yang dimaksudkan dalam ayat kedua daripada hadis di atas tadi! "Islam akan kembali dalam keadaan asing dan ganjil."


Namun, masih ada segelintir di kalangan penganut agama ini yang masih tetap setia bersama Islam, masih menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang Islam. Tidak malu bertudung labuh menutup aurat dengan sempurna, masih berusaha menyebarkan Islam walaupun mendapat tentangan. Kelompok kecil inilah yang dimaksudkan dalam ayat ketiga hadis tersebut, "Maka beruntunglah orang-orang yang ganjil itu." Mereka yang dijanjikan syurga.

Oleh itu berusahalah untuk termasuk dalam sekelompok kecil yang ganjil itu. Jangan malu untuk berbuat baik,jangan malu menyampaikan dakwah,jangan malu menutup aurat dengan sempurna. Sama-sama kita perbaiki diri menjadi lebih baik dan jadi yang terbaik !

[Petikan dari FB Wan Mohd Soffian]

No comments:

Post a Comment