Tuesday, April 26, 2016

Al Kafirun Mengikut Al Ikhlas


Rasulullah s.a.w. sering membaca surah yang bersebelahan susunannya dalam Al Quran. Jika baginda membaca surah Al-A'la dalam rakaat pertama, rakaat berikutnya baginda baca pula surah Al-Ghasyiah. Sama juga, baginda akan pasangkan surah Al-Falaq dan surah An-Nas yang berjiran dalam Quran.Namun ada pasangan yang unik baginda padankan. Rakaat pertama surah Al-Kafirun, manakala rakaat kedua baginda akan membaca surah al-Ikhlas. Ikutkan susunan Quran, selepas surah Al-Kafirun ialah surah An-Nasr dan Al-Lahab. Mengapa agaknya?

Mari kita tengok surah Al-Kafirun.

'Katakanlah, "Wahai orang-orang kafir! Aku tak akan sembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah apa yang aku sembah. Dan aku tak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tak pernah menjadi penyembah apa yang aku sembah. Untukmu agamamu, dan untukku agamaku."

Perasan tak dalam surah tersebut, ceritanya tergantung? Apa yang disembah itu tak disebut pun? Jawapannya ada dalam surah al-Ikhlas.

'Katakanlah, "Dialah Allah, yang Maha Esa. Allah tempat meminta segala sesuatu. Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan. Dan tidak ada sesuatu yang setara dengan Dia,”

Subhanallah. Baginda MENGHIDUPKAN SOLAT DENGAN MEMAHAMI APA YANG DIBACA, dan waktu bila mahu dibaca. Kita solat hanya hendak cepat selesai, asal buat sudah! Jom ubah, dan fahami bacaan solat.

[Terjemahan dari ceramah Ustaz Nouman Ali Khan]

No comments:

Post a Comment