Monday, April 4, 2016

Jaguh Kampung Di Persada Dunia


KHAIRUL Idham Pawi telah membuktikan bahawa pelumba kampung juga boleh melakarkan kejayaan setanding dengan pelumba Eropah di pentas sukan permotoran dunia.

Kejayaan anak kelahiran Kampung Gajah, Perak telah menunaikan janjinya untuk mencipta sesuatu untuk membanggakan keluarga apabila menceburi sukan itu pada usia awal. Berusia 17 tahun , beliau melakar sejarah sebagai rakyat Malaysia pertama menaiki podium pada Kejohanan MotoGP Dunia dalam kategori Moto3 dengan catatan masa 41 minit 35.452 saat dalam 21 pusingan di Litar Termas de Rio Hondo, Grand Prix Argentina, semalam, amat membanggakan bukan sahaja keluarga malah negeri dan negara.

Khairul mula berjinak-jinak dalam sukan permotoran seawal usia 12 tahun dan pernah berjanji akan mencipta sesuatu yang membanggakan keluarga. Beliau berlatih sekurang-kurangnya dua jam setiap hari di Litar Datuk Sagor, Kampung Gajah sejak berusia 14 tahun bagi memastikan impiannya tercapai. Khairul Idham memulakan kerjaya sebagai pelumba pada 2012 dengan menyertai perlumbaan 'Honda One Make Series' sebelum memenangi juara kategori Wira Cub Prix pada tahun 2013, diikuti kejuaraan pada Asia Dream Cup setahun kemudian.

Tindakannya melarikan diri ketika disembur dengan arak oleh rakan-rakan mendapat pujian dari warga Netizen. Syabas! Diharap anak muda ini terus menjaga pegangan agamanya walau di mana pun berada.



No comments:

Post a Comment