Tuesday, April 5, 2016

Memerangi Perasaan Waswas


Dalam Islam waswas terbahagi kepada WASWAS DALAM IBADAH, WASWAS DALAM AKIDAH dan WASWAS YANG BERSARANG DALAM HATI. Waswas dalam ibadah contoh, wuduk adakah sempurna atau tidak, waswas tentang solat misalnya tentang rakaat sholat dan banyak lagi contoh lain.Di dalam hadis sahih dari Abu Hurairah r.a berkata: sekumpulan manusia di kalangan sahabat Nabi datang berjumpa Nabi s.a.w, lalu mereka bertanya:"“Sesungguhnya kami telah mendapati dalam hati kami terdapat lintasan hati yang kami anggap suatu kesalahan besar jika diucapkan dengan lidah.” Nabi s.a.w bertanya, “Kamu diserang oleh lintasan itu?" Mereka menjawab, ”Ya." Rasulullah s.a.w. maksudnya, “Itulah petanda iman yang jelas”.

Waswas dalam akidah juga berkaitan petanda iman di hati. Dalam hadis sahih lain, diriwayatkan dari Abdullah ibnu Masud r.a beliau berkata, “Nabi s.a.w ditanya berkait dengan timbulnya waswas berkaitan dengan ketuhanan. Nabi s.a.w. menjawab bermaksudnya, "Itulah semata-mata disebabkan iman. (HR. Muslim).

Waswas dalam akidah datang secara mendadak dan tidak tetap.Cara untuk menghadapinya adalah dengan berpaling dari waswas ini. Segala yang terlintas tidak dikira sebagai kesalahan selagi tidak ada keazaman dan diluahkan dengan perkataan. Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud, “Sesungguhnya Allah S.W.T. mengampunkan bagi ummatku apa yang diwaswaskan dalam hati manusia selagi mana dia tidak melakukan dan mengatakan apa yang diwaswaskan tersebut.” (HR. Bukhari dan Muslim).


Waswas tetap yang bersarang di dalam hati tidak dapat dihilangkan kecuali dengan mempelajari ilmu tauhid dan mengetahui dalil kewujudan Allah S.W.T. baik secara nas ataupun secara akal. Cara mengubati penyakit waswas dalam akidah di antaranya ialah:


1. Hendaklah orang yang ditimpa waswas dalam akidah sedar bahawa waswas yang menyerang tanpa kehendaknya itu tidak memberi kesan kepada kebaikan dan ketakwaannya. Bahkan ia menunjukkan kepada kebenaran imannya. Dia tidak harus mempedulikan waswas tersebut.


2. Hendaklah dia merasa gembira bila syaitan cuba menimbulkan was-was dalam hatinya. As-Sayyid Ahmad bin Abi al-Hawari, seorang ulama sufi telah berkata: “Aku mengadu kepada Abu Sulaiman ad-Darani berkenaan dengan waswas.” Maka dia berkata: “...bila-bila masa kamu merasai waswas hendaklah kamu gembira. Sesungguhnya apabila kamu gembira dengan datangnya waswas itu maka ia akan terputus dari kamu kerana tidak ada perkara yang lebih syaitan benci daripada kegembiraan orang beriman. Bila kau resah maka akan bertambah waswas.”


3. Berta’awwudz (memohon perlindungan) dengan Allah S.W.T. dari syaitan yg direjam. Firman Allah SWT dalam Surah Al-Araf, ayat 200,
maksudnya: “Dan apabila engkau ditimpa waswas dari syaitan, hendaklah engkau minta perlindungan dengan Allah S.W.T. sesungguhnya Dia maha mendengar lagi maha maha mengetahui.” Lafaz Ta’awwudz adalah أعوذ بالله من الشيطان الرجيم atau أعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم


4. Hendaklah dia sentiasa berkata “aku beriman dengan Allah dan Rasulnya” setiap kali diserang oleh waswas syaitan. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang mendapat waswas, hendaklah dia berkata “Aku beriman dwngan Allah S.w.t” (HR. Bukhari dan Muslim).


5. Hendaklah membaca ayat 3 surah al-Hadid لُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Ertinya:"Dialah Yang Awal dan Yang Akhir Yang Zhahir dan Yang Bathin; dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu". Ini adalah pesanan dari Ibnu Abbas (HR. Abu Daud).


6. Memperbanyakkah zikir seperti ma’thurat dan sebagainya seperti yg di ajar oleh Rasulullah SAW pada waktu pagi dan petang.
Diantara yg baik untuk menjauhkan syaitan ialah dua zikir pada sebelah pagi dan petang: Zikir waktu pagi: Nabi SAW bersabda maksudnya: “Sesiapa yang mengucapkan: لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شئ قدير
sebanyak seratus kali sehari maka dia mendapat pahala membebaskan 10 orang hamba, ditulis seratus kebaikan baginya, dihapuskan seratus kesalahannya, ia menjadi pelindung dari syaitan pada hari tersebut sehinggalah malam dan tidak ada yang melakukan lebih baik dari zikir yang diucapkan melainkan orang yang mengucapkan lebih banyak dari itu.” (HR. Bukhari dan Muslim).

Zikir petang: Abu hurairah berkata kepada Rasulullah s.a.w. “Syaitan berkata kepadanya: “Apabila engkau berada di tempat tidur mu hendaklah engkau membaca ayat kursi daripada Awal sehingga habis.لحي القيوم.....Syaitan berkata lagi “Apabila kamu membacanya maka Allah SWT sentiasa memelihara kamu dan syaitan tidak mendekati kamu sehinggalah waktu subuh.”

Nabi SAW bersabda:أما إنه قد صدقك وهو كذوب Maksudnya:“Adapun sesungguhnya dia telah bercakap benar kepadamu berkenaan dengan ayat kursi itu walaupun dia seorang yang amat pembohong.” (HR. Bukhari).

7. Menutup laluan syaitan.Di antara jalanya adalah:
-Ingat dan sebut nama Allah.
-Membaca doa masuk dan keluar tandas.
-Menahan dari menguap.
-Banyakkan solat sunat di samping sholat wajib.
-Bersihkan hati dengan akhlak yang mulia.
-Menghindari maksiat.
-Menghindari sifat-sifat mazmumah seperti marah, berbohong dan lain-lain.

Seeloknya bagi orang yang terkena penyakit waswas dalam akidah ini, maka hendaklah berjumpa guru yang berilmu untuk mendalami aqidah yang benar. Ya Allah, kuatkanlah keimanan kami serta jauhkan kami dari penyakit waswas tersebut. Mudah-Mudahan kami menjadi hamba-Mu yang benar keimanan kepada-Mu Aamiinn Yaa Robbal 'Aalamiin !!!!!

Wallahu A'lam.

[Sumber FB Hairul Nizam Ijam]

No comments:

Post a Comment