Wednesday, April 27, 2016

Islam Di Cyprus


Islam datang ke Cyprus zaman Saidina Uthman. Pada 192, raja Salib yang kalah di tangan Salahuddin al-Ayubi, Guy de Lusingna di buang ke sini. Lalu bermulalah zaman Kristian di Cyprus sebelum diIslamkan kembali oleh kerajaan Uthmaniah pada tahun. Ini foto Masjid Lala Mustafa Pasha, sebuah gereja yang ditukar fungsinya kepada masjid, fungsi rumah ibadah ini kekal, bezanya penganut dan siapa yang disembah.


Para sahabat berusaha mengIslamkan Cyprus bagi memastikan operasi pengIslaman Constantinople berjalan lancar, kerana Cyprus adalah kota bantuan terbesar dalam pertahankan konstantinople ketika itu. Sahabat yang mengetuai perjalanan ke Cyprus adalah Saidina Ubadah bin Somit dan isterinya Ummu Harim, makcik susuan Nabi SAW, Ummu Harim syahid di Cyprus dalam operasi ini, manakala panglima untuk mengIslamkan konstantinople juga syahid dibenteng kota tersebut.


Nicosia ibukota kerjaan lama Cyprus, telah diIslamkan sepenuhnya pada tahun 1571 oleh kerajaan Uthmaniyyah. Kelemahan kerajaan Uthmaniyyah menyebabkan ia jatuh ke tangan British pada tahun 1878. British cuba memberi kemerdekaannya pada Greece, tetapi Turki kemudiannya mengisytiharkan perang. Akhirnya Cyprus dibelah dua, satu diberi kepada Turki dan satu lagi diberi kepada Greece.


Bangunan di belakang Ustaz Muhamad Bin Abdullah (Ustaz Amin) ialah makam sahabat dan Hawariyyun Nabi Isa a.s.bernama Barnabas. Ketika Nabi Isa a.s. diangkat ke langit pada tahun 32 Masihi, Barnabas ke Cyprus mengembangkan ajaran Tauhid yang dibawa Nabi Isa a.s. Nama Barnabas kemudian kembali terkenal apabila ditemui Gospel of Barnabas awal kurun ke-19 yang memang menyatakan bahawa Allah itu Esa dan Nabi Isa a.s. hanya seorg Nabi, salah satu naskhah Injil Barnabas ada di perpustakaan Universiti Malaya Nilam Puri Kelantan.


Barang-barang kesan sejarah pada zaman Nabi Sulaiman a.s. sekitar 1000 - 950 Sebelum Masihi, penunduk kerajaan besar Saba', penunduk Jin dan Syaitan serta penunduk Sihir di zamannya. Angin dan binatang juga tunduk pada perintahnya. Makam baginda Sulaiman ada di Baitul Maqdis.

Barang-barang sejarah ini tersimpan di kompleks Makam Barnabas di Famagusta Cyprus.

[Sumber FB Ustaz Amin]

No comments:

Post a Comment