Wednesday, April 27, 2016

Islam Di Kashmir


Dalam dunia ada 2 negara yang telah dihapuskan dari peta dunia kerana jika 2 bangsa ini ada negara, mereka akan kuat mempertahankan Islam. Bangsa Kashmir, negaranya dibelah, sebahagian diletak ke India dan sebahagian ke Pakistan, dan bangsa Kurdistan, sebahagian diletakkan ke Turki dan sebahagian ke Iraq. Keturunan Kurdistan adalah keturunan Salahuddin al-Ayubi mendapat gelaran pembebas Baitul Maqdis dan keturunan Kashmir adalah dari Sultan Sikunder, dengan gelaran "But Syikan" iaitu Penghancur Berhala..


Walaupun telah tertubuh kerajaan Islam di negara Sind sejak kurun ke 9 lagi, namun usaha mengIslamkan Kashmir tidak dibuat oleh para pemerintah. Ia dilakukan oleh para pendakwah yang ikhlas, kerana untuk ke Kashmir, laluannya amat sukar. Dari rabung gunung ke lembah membumi, akhirnya pendakwah dapat mengIslamkan Kashmir sehingga tertubuhnya kerajaan Islam Kashmir pada tahun 1331 Masihi.


Para pendakwah berjaya mengIslamkan penduduk Kashmir dengan jayanya, walaupun kerajaan dan raja masih Hindu. Namun para menteri kebanyakan telah Islam. Raja Hindu terakhir mangkat tanpa waris. Kerajaan Kashmir dipangku oleh para menteri selama 16 tahun tanpa raja hinggalah pada tahun 1331 masihi, majlis raja menutuskan agar menteri kanan menggantikan raja Kashmir. Beliau adalah Sultan Shah Mirza, Sultan pertama Kerajaan Islam Kasymir. Ustaz Muhamad Abdullah (Ustaz Amin) berkesempatan menziarahi Madrasah al-Quran di pergunungan Solmarg, Kashmir. Banjaran Himalaya bergema dengan anak penghafal al-Quran.


Sultan kedua Kashmir bernama Sultan Sikunder, seorang yang warak dan tegas. Setiap kali baginda dapat mengIslamkan tempat baru dan tiada lagi penganut Hindu, baginda akan mengarahkan agar seluruh berhala di situ dicabut. Oleh kerana itu, tidak ada kesan-kesan berhala di sekitar Kashmir. Di belakang Ustaz Amin addalah masjid agung Kashmir dibina pada tahun 1394 masihi oleh Sultan Sikunder.

[Sumber FB Ustaz Amin]

No comments:

Post a Comment