Saturday, April 9, 2016

Bersaing Meraih Doa Mustajab


Mendoakan saudara tanpa diketahuinya, terutama doa suami bagi isteri, dan sebaliknya. Doa atasan bagi bawahannya dan doa bawahan untuk atasan dan sebagainya. Fastabiqul khairat….‘Jika si Muslim mendoakan saudaranya tanpa diketahui oleh saudara yang didoakan, doa tersebut akan diaminkan malaikat yang menjaga hamba yg didoakan, seraya memberi respons ‘Amin, kamu juga akan mendapat seperti yang kamu doakan.’ (HR Muslim.)

Menurut riwayat lain, doa si Muslim bagi saudaranya secara rahsia (tanpa diketahuinya) adalah mustajab. Di sebelah kepala saudaranya ada malaikat bertugas. Setiap kali ia mendoakan sdrnya mengenai suatu ‘kebaikan,’ malaikat bertugas tersebut berkata: ‘Amin, anda juga mendapat sperti yg anda doakan.’

Doa seperti ini membuktikan keikhlasan yang mendalam.Si Pendoa mendapat bonus yang sama. Jika doa itu untuk jemaah muslimin, secara zahirnya si hamba yg berdoa juga meraih fadilat yang sama. Sebahagian generasi salafusoleh jika ingin berdoa bagi diri sendiri dia akan mendoakan saudaranya (Muslim).

[TAZKIRAH SUBUH, SURAU AL-EHSAN, BANDAR BARU BANGI, SELANGOR DARUL EHSAN oleh Ustaz Ahmad Asri Lubis]

No comments:

Post a Comment