Tuesday, April 26, 2016

Kasih Plastik Kawan Karib


Seorang wanita memiliki seekor ular sawa sepanjang 4 meter yang amat disayanginya. Ketika berehat di rumah, ular itu sentiasa berada di sisinya. Ular itu cukup sihat kerana makanannya dijaga rapi.

Pada suatu ketika, haiwan kesayangannya enggan makan, seolah-olah hilang selera. Perangainya berlanjutan sehingga berminggu-minggu. Lantas wanita itu segera membawanya ke klinik haiwan untuk diperiksa.

Pakar veterinar mendengar ceritanya dengan teliti. Kemudian dia bertanya, "Pada waktu malam ular itu tidur bersama puankah, sambil membelit tubuh puan hingga ke ekornya?

Wanita itu kelihatan terkejut kerana dia percaya harapan masih ada untuk ular kesayangan lalu menjawab, “Ya! Itulah perangainya setiap hari.”

Apa yang diucapkan oleh pakar veterinar amat mengejutkannya, “Puan, haiwan ini tidak sakit. Sebenarnya ia sedang menyediakan dirinya untuk menelan puan hidup-hidup!Setiap kali ia membelit puan, ia sedang memeriksa saiz puan untuk memudahkan ia membuat serangan. Ia mahu menyediakan ruang yang cukup dalam perutnya untuk mengisi tubuh puan!"

Sebenarnya kisah ini boleh dijadikan iktibar mengenai orang-orang yang ada di sekeliling kita. Orang yang kita sayangi dan sanjungi kadang-kadang ada menyimpan niat jahat terhadap kita. Mereka bukan manusia yang jujur. Oleh itu berhati-hatilah. Jangan takut pada musuh yang kita kenal, tetapi takutlah pada kawan karib yang mencurahkan kasih sayang plastiknya pada kita.

No comments:

Post a Comment