Wednesday, August 20, 2014

Mengubah Takdir

Sesungguhnya takdir setiap makhluk ditetapkan oleh Allah, tidak kira sama ada takdir nikmat yang menyenangkan atau takdir ujian yang membawa keresahan. Sesungguhnya takdir yang telah ditetapkan itu masih boleh diubah dengan yang baru dengan izin Allah Penentu segala takdir.
BERDOA: Hadis dari Imam Turmudzi dan Hakim yang meriwayatkan dari Abdullah bin Umar, bahawa Nabi SAW Bersabda : “Barangsiapa hatinya terbuka untuk berdoa, maka pintu-pintu rahmat akan dibukakan untuknya. Tidak ada permohonan yang lebih disenangi oleh Allah daripada permohonan orang yang meminta keselamatan. Sesungguhnya doa bermanfaat bagi sesuatu yang sedang terjadi dan yang belum terjadi. Dan tidak ada yang boleh menolak takdir kecuali doa, maka berpeganglah wahai hamba Allah pada doa”. (HR Turmudzi dan Hakim)
BERSEDEKAH: Rasulullah SAW pernah bersabda : “Silaturrahmi dapat memanjangkan umur dan sedekah dapat merubah takdir yang mubram” (HR. Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi, Imam Ahmad).
BERTASBIH: Ada hadis yang diriwayatkan dari Saad Ibnu Abi Waqosh, Rasulullah bersabda: “Mahukah kalian Aku beritahu sesuatu doa, yang jika kalian memanfaatkan itu ketika ditimpa kesedihan atau bencana, maka Allah akan menghilangkan kesedihan itu? Para sahabat menjawab : “Ya, wahai Rasululullah, Rasul bersabda “Iaitu doa “Dzun-Nun : “LA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINADH-DHOLIMIN” (Tidak ada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku termasuk diantara orang-orang yang zalim”). (H.R. Imam Ahmad, At-Turmudzi dan Al-Hakim).
BERSELAWAT: Dari sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ubay Ibnu Kaab, bahawa ada seorang lelaki telah mendedikasikan semua pahala selawatnya untuk Rasulullah SAW, maka Rasul berkata kepada orang tersebut : “Jika begitu lenyaplah kesedihanmu, dan dosamu akan diampuni” (H.R Imam Ahmad At-Tabroni.)Oleh itu seburuk manapun nasib diri, ia masih diubah menjadi lebih baik. Yang penting adalah istiqamah dalam usaha mengubahnya dan sentiasa berbaik sangka dengan Allah Yang Maha Melihat dan Maha Mendengar.

No comments:

Post a Comment