Wednesday, August 23, 2017

Titian Sirat Dicahayai Amalan Sendiri



Bila mendengar huraian kitab tentang syurga neraka, rupa-rupanya titian sirat itu sangat gelap. Sahabat tanya Nabi s.a.w. "Kalau gelap bagaimana hendak melintasinya?"

Jawab Nabi, ."Dengan yang keluar dari anggota kita. Terang atau malap cahaya itu bergantung pada amalan semasa di dunia. Orang yang anggotanya bercahaya terang benderang, senanglah melintas titian sirat. Ada orang cahayanya terdapat pada ibu jari kakinya sahaja, maka melintaslah dia dengan cahaya yang terbatas itu.Ada orang cahayanya sekejap ada, sekejap padam. Masa keluar cahaya dia berjalan, masa cahaya hilang dia berhenti dulu. Begitulah dia sepanjang perjalanan itu.


Doa Rasulullah s.a.w. memohon cahaya:

Ya Allah, 
Jadikanlah cahaya di dalam penglihatanku, 
Jadikan cahaya di pendengaranku, 
Jadikan cahaya di lisanku,
Jadikan cahaya di dalam hatiku, 
Jadikan cahaya di kananku, 
Jadikan cahaya di kiriku, 
Jadikan cahaya di depanku, 
Jadikan cahaya di belakangku,
Jadikan cahaya di atasku,
Jadikan cahaya di bawahku,
Jadikan untukku cahaya di hari Kiamat, 
dan anugerahkanlah kepadaku cahaya yang gilang gemilang.

Aamiin Ya Rabbal'alamiin..


Ahli-ahli syurga tidak akan bercakap perkara-perkara yang lagha, 
bila bercakap tidak akan mengeluarkan ucapan yang menyakitkan hati orang lain.Pada waktu senggangnya hanya dihabiskan dengan membaca Quran dan melafazkan zikir memuji Allah. Hidup sentiasa dalam ketaatan kepada Allah, mati pun dalam ketaatan kepada Allah.

Kata Nabi s.a.w, ".Ahli neraka tidak mati dan tidak hidup, maknanya dia sekejap mati, sekejap hidup. Begitulah  hingga tamat tempohnya di neraka itu. Tubuh anak Adam dilebarkan oleh Allah di dalam neraka beberapa hasta supaya kesakitan yang dirasai itu lebih banyak!!! Neraka itu terlalu gelap kerana apinya terlalu panas. Bayangkan berapa lama di neraka kerana dosa-dosa? 


Ada yang dibakar hingga tamat tempoh. Dia diam di dalam neraka menjadi arang....hinggalah tiba masa semuanya keluar dan masuk ke syurga....

Bayangkan, orang  bukan Islam berapa lama dia akan tinggal di neraka Allah. Sebab itu kadang-kadang mengalir air mata kita bila melihat berlalunya jenazah orang bukan Islam...

Titian sirat dibentangkan di atas neraka jahannam. Di hadapan titian sirat itulah syurga. Ada yang berjalan selaju angin.. Mereka ini adalah orang ini tidak pernah sakitkan hati sesiapa, sentiasa memberi daripada menerima.  

Diriwayatkan Nabi s.a.w. tunggu sampai orang terakhir melintas titian sirat. Baginda berjalan dengan lambat sambil menunggu. Orang terakhir ini adalah orang yang imannya paling lemah...

Selepas melintas titian sirat, dia melihat sebatang pokok besar yang di bawahnya ada air yang mengalir. Dia mohon kepadaAllah untuk duduk di situ.Kemudian di hadapan lagi dia lihat ada pokok lain yang jauh lebih indah. Dia seterusnya memohon hendak duduk di bawah pokok tu. Allah izinkan. Dia dengar suara-suara orang dalam syurga, begitu merdu. Dia mohon dengan Allah untuk masuk ke dalam syurga. Allah pun benarkan...

Bila masuk, dia keluar semula. Dia tanya Allah,adakah tempat untuk dia?

Allah bertanya, " Pernahkah dengar semasa di dunia dulu orang yang paling kaya? 


Dia jawab, "Pernah."

Allah kata, " Sesungguhnya untukmu akan Kuanugerahkan 10 kali ganda malah lebih lagi berbnding kekayaan orang yang paling kaya itu." 

MasyaAllah betapa pemurahnya Allah. Orang yang paling akhir pun diberi nikmat sebegitu besar. Apatah lagi orang-orang yang taat kepada Allah.

Sampaikan kebaikan walaupun hanya sebaris ayat. Semoga bermanfaat..InshaAllah..

[ Oleh Ustazah Siti Khadijah, Usrah Nuran]

No comments:

Post a Comment