Friday, July 1, 2016

Ramadan Jumpa Lagi - In Sya Allah



BILA BERAKHIR RAMADAN BENCANA APAKAH YANG AKAN TIBA?

Bencana yg dimaksudkan adalah keistimewaan yang ada dalam bulan Ramadan akan berakhir iaitu doa yang mustajab, sedekah digandakan, bulan keampunan Allah, tadarrus Al Quran dan tiada seksaan dalam bulan Ramadan. Sepatutnya semakin hampir berakhir Ramadan kita semakin merebut keistimewaan pada bulan penuh barakah ini.

ADA ORANG RASA SEDIH dan ADA ORANG RASA BIASA BILA RAMADAN BERAKHIR.

Orang yang tidak rasa apa-apa adalah kerana dia tidak melakukan ibadat dalam bulan Ramadan. Orang yang sedih bila Ramadan berakhir pula kerana dia rindukan ibadat yang dia telah buat dalam bulan Ramadan.Rindu solat terawih, rindu berbuka dan bersahur bersama-sama, rindu bersedekah jariah dan sebagainya.

ORANG YANG TIDAK MENDAPAT GANJARAN DALAM BULAN RAMADAN IALAH:

1) yang tidak mendapat keampunan Allah kerana tidak berusaha meminta ampun dengan Allah dan tidak memohon maaf sesama manusia.
2) yang mesia-siakan ibubapa.
3) yang masih tidak berubah selepas Ramadan.

TANDA-TANDA RAMADAN DITERIMA:

1) Selepas berakhir Ramadan, dia MENJAGA LIDAH dan tidak berbuat jahat dengannya seperti mengumpat, mencaci dan seumpamanya.
2) BERAKHLAK BAIK, berbeza dari sebelum Ramadan.
3) HILANG SIFAT KEDEKUT.

KEBANYAKAN ORANG BERSUNGGUH~SUNGGUH BERIBADAT DALAM BULAN RAMADAN TETAPI BILA RAMADAN BERAKHIR, TIDAK ISTIQAMAH DENGAN AMALAN ITU.

Kita bukan hanya MENYEMBAH RAMADAN. Bulan Ramadan adalah BULAN LATIHAN. Bila kita lulus dalam bulan Ramadan, kita sepatutnya MENERUSKAN amalan yang sama selepas Ramadan. Teruskan bersedekah, bersolat malam dan sebagainya.

‪‎In Sya Allah ... Aamiin

[Ceramah Ustaz Dato Kazim Elias dalam Tanyalah Ustaz TV9 pada 2 Julai 2016]

No comments:

Post a Comment