Monday, July 25, 2016

Rawatan Ketika Anak Demam


Demam adalah naiknya suhu badan dari suhu normal 36-37.5 Celcius....iaitu lebih 37.5 °C. Demam sebagai pertahanan badan bayi jika ada serangan bakteria/virus. Ketika ini suhu badan naik automatik sebab sicomel sedang bergusti sendiri melawan infeksi tu. Itulah kita sebagai ibu bapa tenang jika bayi tu tetap aktif bermain,minum dan makan OK. Tidak perlu berinya ubat penurun panas. Biarkan saja tubuhnya bekerja secara alami.

Cara menurunkan suhu tubuh bila DEMAM:

Gunakan kain tuala kecil dibasahkan dengan AIR PANAS SUAM (Tapid Sponging) lalu diletak di dahi, perut, leher, ketiak dan celah paha. Air hangat suam membantu pembuluh darah di kulit mengembang lalu membuka pori-pori dan mudah mengeluarkan panas dari dalam tubuh.

Hindari menyelimuti Si Comel yang demam atau memakaikan baju yang tebal seperti jaket atau pakaian ketat yang meningkatkan suhu badan. Sebaiknya gunakan pakaian tipis dan longgar yang dapat menyerap peluh sehingga suhu badan Si Comel menurun ke normal.

Demam memaksa badan mengeluarkan cairan lebih banyak...seperti peluh dan kencing. Maka rajin-rajinlah menyusu atau beri air yang banyak kepada bayi untuk mengelak dehidrasi. Lagi banyak cairan diberi maka lagi banyak cairan keluar melalui urin yang juga menolong menurunkan suhu badan panas!!.

Kalau hendak dimandikan juga bayi/kanak yang panas di BOLEHKAN! tetapi air harus yang hangat suam, JANGAN air SEJUK. Dengan begitu tubuh jadi segar dan nyaman. Setelah mandi, keringkan tubuh dengan kain tuala dan terus cepat tutup badan dengan pakaian.

Anak tidak perlu mkn ubat jika ia demam tetapi boleh bermain, makan minum saperti biasa. Hanya jeram jelum anggota badannya dengan air panas suam. Ubat diberikan jika suhu badannya mencapai lebih dari 38 °C. Kalau bayi/anak DEMAM PERPANJANGAN lebih 2 hari....dan kelihatan lesu, hilang selera makan minum, panas kejang, susah bernafas, muncul bintik merah atau biru di tangan, muntah, cirit,...ini tabda INFEKSI KUMAN/VIRUS yang tubuh vayi/kanak TIDAK DAPAT MELAWAN....segeralah bawa ke doktor.

Doktor akan siasat ounca panas dan infeksi tersebut. Mungkin antibiotik diperlukan.

Adalah satu KESILAPAN jika anda:

1. Menggunakan air sejuk, air AIS, atau KETUL AIS...sebab ia bukan menurunkan suhu tubuh tetapi MENINGKATKAN lagi suhu badan, kerana air dingin menyebabkan pembuluh darah di kulit mengecut sehingga panas yang dibawa darah ke kulit terhalang.

2.Bila DEMAM ada yang suruh mandikan anak dengan AIR SEJUK. Kasihan si anak menggigil serta lagi naik demamnya. Kalau hendak buat eksperimen...bila emak ayah DEMAM....cuba terus MANDI AIR SEJUK......Pijak lantai bilik air pun dah menggetar...apatah lagi MANDI AIR SEJUK!! Kalau PERIUK YANG PANAS DIBASUH IA AKAN BERASAP...Biar periuk sejuk dulu...baru basuhkan....bukan??

{Dr Abdul Rahim]

No comments:

Post a Comment