Sunday, July 24, 2016

Ketentuan-Nya Terbaik Untuk Hamba



Ketika Nabi Musa a.s diperintahkan oleh Allah SWT untuk menemui Firaun,nabi Musa a.s bertanya pada Allah. ""Jika aku pergi menemui Firaun,siapakah yang akan menjaga isteri dan anak-anakku dan memberi makan kepada mereka?"

Lalu Allah S.W.T memerintahkan Musa a.s memukul sebiji batu. Nabi Musa pun memukul batu tersebut lapisan demi lapisan sehingga ke lapisan yang ke tujuh. Pada lapisan yang ketujuh itu Nabi Musa a.s menemui seekor ulat di dalam batu tersebut. Bersama ulat itu ada sehelai daun yang segar. Nabi Musa a.s mendengar ulat itu bertasbih,"Aku yakin Allah Maha Melihat, Allah Maha Mengetahui di mana aku berada,Dia yang memberi rezeki kepadaku,Dia tidak pernah lupa padaku."

Lantas siapakah yang meletakkan daun yang segar sebagai makanan ulat yang duduknya di dalam batu yang berlapis tujuh itu? Siapa pula yang memberi rezeki kepada kita selama ini sampai kita terlalu risau dengan ketentuan rezeki kita itu, hinggakan kita seolah-olah menganggap Allah tidak tahu kita duduk di mana,apa keperluan kita dan sebagainya.

Kata Saidina Umar r.a,"Manusia,ada yang terlalu sibuk meminta-minta rezeki di dunia,sedangkan rezeki itu ada di langit."

Jika semua yang kita kehendaki terus kita MILIKI dari mana kita belajar IKHLAS?
Jika semua yang kita impikan segera TERJADI dari mana kita akan belajar erti SABAR?
Jika setiap doa kita terus DIKABULKAN bagaimana kita dapat belajar erti IKHTIAR?
Jika hidup kita selalu BAHAGIA bagaimana kita dapat kenal ALLAH dengan lebih DEKAT?
YAKINLAH dan PERCAYA segala ketentuan-NYA adalah TERBAIK untuk kita.

[Sumber: fb Suhaimi Saad]

No comments:

Post a Comment