Wednesday, July 27, 2016

Amal Soleh - Tiket Ke Syurga


Seorang ahli sufi bernama Ibrahim bin Adham ingin memasuki tempat pemandian umum. Tetapi penjaga tempat itu menahan dia dan berkata, "Jika kamu tidak ada duit untuk membeli tiket, kamu tidak boleh masuk ke dalam."

Ibrahim Adham menangis sehingga tersungkur ke tanah. Ramai orang yang ingin memberikan wang untuk membeli tiket masuk untuknya. Ibrahim berkata,"Aku menangis bukan kerana wang atau tidak boleh masuk ke dalam tempat pemandian itu. Aku menangis sebab jika di dunia ini aku tidak diizinkan masuk, bagaimana kelak jika aku tidak boleh masuk Syurga? Apa jadinya kalau mereka tanyakan amal apa yang aku bawa? Aku tidak boleh masuk ke permandian kerana tidak mampu bayar. Lalu aku fikir bagaimana nanti aku akan masuk ke syurga bila aku tidak punya amal soleh yang mencukupi."

Mari kita renungkan bagaimana orang-orang beriman selalu membayangkan dirinya di akhirat kelak dengan melihat peristiwa-peristiwa yang berlaku di dunia. Semoga kita selalu mengingati akhirat dengan segala kejadian yang kita alami di dunia

No comments:

Post a Comment