Thursday, July 21, 2016

Cintai Allah Menerusi Cinta Insan


Apabila sibuk dalam dakwah akan datang cinta Allah.Nabi Daud as pernah bertanya kepada Allah : "Ya Allah bagaimana caranya aku bisa mendapatkan cinta-Mu? Lalu Allah berfirman: "Ajaklah orang orang untuk mencintai-Ku, maka Aku akan cinta kepadamu."

Kalau Allah sudah mencintai hamba-Nya, maka pertama yang Allah akan perbaiki dan tingkatkan adalah amalannya. Syeikh Ibnu Atha'illah r.a berkata:
"Jika Allah cinta dengan seseorang hamba, maka Allah sibukkan dia di setiap waktu dalam hal hal agama, dengan perkara yang Allah cintai iaitu usaha atas iman Hijrah."

Kita nampak bulan, tetapi sebenarnya bulan itu sangat jauh. Kita tidak nampak ALLAH, tetapi ALLAH itu tersangatlah dekat dengan kita. Kalau mahu jadi muslim yang baik dan disenangi, Pertama perlu jaga akhlak menerusi lisan dan batas pergaulan. Kedua, jaga adab pergaulan dengan orang lain. Seterusnya jaga SILATURAHIM.

Jangan bangkitkan isu yang mencetuskan permusuhan serta kebencian orang lain. Kadang-kadang kita cuba hendak terangkan satu kebenaran namun kita gagal menyampaikan ilmu disebabkan niat kita tidak betul. Kalau tidak dapat tarik orang lain kepada kebaikan tidak semestinya sebab dia tidak mahu ikut tetapi kadang-kadang cara/sikap kita tidak mampu untuk menyentuh hati mereka.

Antara cara untuk merasai nikmat TAQWA ialah secara bergaul dengan orang-orang soleh. Hendak cari orang-orang soleh maka hadirlah ke majlis-majlis ilmu. Suburkanlah hati dengan peringatan-peringatan di dalam majlis-majlis ilmu. Sekurang-kurangnya kita aminkan doa yang dibacakan oleh pendakwah yang soleh untuk kebaikan para hadirin di dalam majlis berkenaan.

"I open my eyes, you open your eyes, we open our eyes, wide to Islam." In sya Allah, muhasabah diri.

♥ Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah ♥

No comments:

Post a Comment