Sunday, May 22, 2016

Segala Kebaikan Pasti Kembali Kepada Diri


Allah S.W.T. telah menetapkan apa yang dicurahkabn ke alam semesta, akan kembali kepada kita. Yang baik akan pulang dengan wangian kebaikan, yang buruk kembali menemui dengan bauan bangkai. Saat kita memberi, kita akan menerima. Saat kita menolong orang lain, pada saat yang sama kita sedang menolong diri sendiri. Apa yang kita lakukan untuk orang lain, sebenarnya kita sedang melakukan untuk diri kita sendiri. Inilah rahasia kehidupan yang tersembunyi dari perhatian ramai orang. Bukan kerana mereka tidak melihat kebenaran ini, tetapi kerana mereka tidak mempercayainya.Ramai orang lebih senang menerima daripada memberi, lebih suka ditolong daripada menolong. Hidup hanya berpusat pada diri sendiri.


Di sini diperturunkan satu contoh menarik.

Seorang buta sedang berjalan dengan tongkatnya pada malam hari. Tangan kanannya memegang tongkat sementara tangan kirinya membawa lampu suluh. Pemandangan ini cukup menghairankan seorang lelaki yang yang kebetulan melihatnya. Lalu dia bertanya pada si buta, "Mengapa awak berjalan membawa lampu suluh?"

Si buta menjawab, "Supaya lebih terang."

"Tapi..bukankah awak buta dan tetap tak boleh melihat jalan walaupun ada lampu suluh?"

Si buta tersenyum sambil menjawab,"Memang saya tak boleh melihat, tetapi orang lain dapat melihatnya. Selain membuatkan jalan menjadi terang, ia boleh mengelakkan orang lain daripada melanggar saya."


Kita diingatkan supaya jangan jemu berbuat baik. Ini rahsia untuk hidup penuh berkah dan bahagia. Namun ia tersembunyi bagi orang-orang yang egois, kikir, dan melakukan sesuatu berdasarkan apa yang menguntungkan diri sendiri. Mereka tidak akan tahu: "APA YANG KITA LAKUKAN UNTUK ORANG LAIN, SUATU SAAT PASTI AKAN KEMBALI KEPADA KITA

No comments:

Post a Comment