Saturday, May 21, 2016

Akhir Zaman


Dari Abu Darda` radliallahu 'anhu berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Yang paling aku takutkan dari kalian adalah para pemimpin yang menyesatkan".


Bulatkan tekad, kuatkan azam, masuklah ke dalam golongan ahli Allah S.W.T. (AhlilLah) yang beramal dan bekerja semata-mata kerana-Nya. Benamkan diri sepenuhnya ke dalam suasana ‘Allah’ semata-mata dan tinggalkan apa sahaja yang selain Allah buat seketika.

Anggapkan latihan yang demikian seperti keadaan ketika menunaikan fardu haji di Tanah Suci. Selama di Tanah Suci, segala-galanya ditinggalkan di tanah air sendiri. Di hadapan Baitullah seorang hamba menghadap dengan sepenuh jiwa raga kepada Tuhannya. Dia tidak khuatirkan keluarga, harta dan pekerjaan yang ditinggalkan kerana semuanya sudah diserahkannya kepada penjagaan Allah.

Allah adalah Pemegang amanah yang menjaga dengan sebaik-baiknya apa yang diserahkan kepada-Nya. Syarat penyerahan itu adalah keyakinan. Ketika memasuki Kaabah Sirri yakni hati... buanglah berhala-berhala selain Allah... berzikir dan tawaflah di situ dengan bertawajuh kepada Kaabah Hakiki yakni Allah S.W.T.

No comments:

Post a Comment